The clinical-educational relationship in the school setting: susceptibility and convergence

Authors

  • Josep Mª Brun Clinical psychologist. Psychotherapist. Director of EIPEA Magazine

DOI:

https://doi.org/10.32093/ambits.vi53.2634

Keywords:

Clinical, Education, Understanding, Counselling, Networking

Abstract

This paper reflects on the clinical-educational relationship in the school setting, taking into account the fact that it has not always been easy, sometimes pushed into confrontation, but considering that it is absolutely enriching if mutual misgivings are overcome while focusing on its actual goal. The paper takes a chance on working together in order to understand what is happening to the child and what is happening to us in our relationship with him, which can help to resolve the emotional and behavioural conflicts which arise in the classroom. Emphasis is placed on what is considered to be the appropriate task of the clinic in this matter: helping to think, understand and rebuild or create a good relationship based on an understanding of the student's emotional states, his personality structure and his relationship patterns, the one with his teachers in the first place. Finally, different approaches to this work between clinic and education are valued, such as training, counselling and networking.

References

Ajuntament de Santpedor (2013). Disseny d’actuació en la relació família-escola en el món de les NEE a l’escola ordinària. Recuperado de:
http://compromesosambleducacio.diba.cat/documents/document-final-del-treball-sobre-relacions-familia-escola-ordinaria-en-el-mon-de-les-nee

Bion, W. R. (1970). Attention and Interpretation. London, Tavistock Publications.

Brun, J.M. (2001). Aspectes rellevants en l’Assessorament en l’Escola Ordinària d’Infants amb Trastorns Greus de la Personalitat. Revista de la Associació Catalana d’Atenció Precoç, 17-18, 7-18. Barcelona (versión en castellano en: Brun, J.M. y Villanueva, R., eds.(2004). Niños con autismo. Experiencia y experiencias. Ed. Promolibro, Valencia).

Brun, J.M. (2009). Autismo en la escuela. A Riart, J. y Martorell, A. (eds.): Retos profesionales para el psicólogo de la Educación, publicado en edición bilingüe, catalán y castellano, por el Colegio Oficial de Psicólogos de Catalunya. Barcelona, pp. 23-33.

Brun, J.M. (2014). De la idea de 'tot terapèutic' a la idea de 'tracte'. Newsletter Nº 4. Programa AGIRA: L'Escolarització dels infants amb TEA: II) Escola especial i Escolarització compartida. Recuperado de: http://capivo.cat/wp-content/uploads/2017/07/AGIRA_Newsletter-4.pdf

Brun J.M., Aixandri, N. y Olives, S. (2017). Programa AGIRA (2007-2015): Números para una reflexión. Cuadernos de Psiquiatría y Psicoterapia del Niño y del Adolescente, 63, 63-74.

Brun, J.M., Olives, S. y Aixandri, N. (2018). Trabajo en red: la necesaria respuesta asistencial a la complejidad de los TEA. Revista Maremagnum, 22, 23-32 (versión en gallego) y 111-120 (versión en castellano). Santiago de Compostela.

Corominas, J. (1994). Visió psicoanalítica de l’autisme. Conceptes bàsics. Possibilitats pedagògiques i psicoterapèutiques. En IV Jornades Catalanes d’Autisme i Psicosis Infantils. Barcelona: Jornadas organizadas por ACTTAPI.

Cruz, D. et al. (2014). Programa de soporte a los docentes de alumnos con TEA. Cuadernos de Psicoterapia del Niño y del Adolescente, 57, 61-68.

Hinshelwood, R.D. (2007). Sufriendo el impacto. La psicosis y el cuidador profesional. Revista de Psicopatología y Salud Mental del niño y del adolescente, 9, 27-32.

Lasa, A. (2006). Asperger vuelve. Revista de Psicopatología y Salud Mental del niño y del adolescente, 8, 7-10.

Lasa, A. (2018). Sobre la inteligencia de los autistas. Revista eipea, 4, 8-25.

Leal, J. (2010). Salud mental y educación: trabajar en las fronteras. Jornades CEE Vil·la Joana. 90è aniversari.

Manzano, J. (1991). Los trastornos del aprendizaje: Modelos explicativos, clasificación y medidas correctoras. Cuadernos de Psiquiatría y Psicoterapia Infantil. V Congreso Nacional. “Los trastornos de aprendizaje”.

Manzano, J. (2009). Entrevista al Dr. Juan Manzano Garrido. Revista de la Associació Catalana d’ Atenció Precoç, 30, 153-158. Barcelona.

Pedreira, J.L. (2020). Quizás la primera autora que describió el autismo infantil y, sobre todo, el denominado Síndrome de Asperger. Revista eipea, 8, 38-41.

Salom-Echeverría (2003). Propuesta para una ampliación del concepto de clínica. Acta Médica Costarricense, vol.45 n.2. San José.

Viloca, Ll. (2017). Cuarenta años de trabajo con autismo en Catalunya. Revista eipea, 3, 8-13.

Published

2020-11-15

Issue

Section

Educational Psychology and Counselling