In the face of uncertainty, networking gives us confidence, security and hope

Authors

  • Francesc Segura Domínguez Teacher. Servei de Currículum d’E.I i P del Departament d’Educació
  • Maria Ojuel Solsona Professor. Servei de Currículum de l'ESO i Batxillerat del Departament d’Educació

DOI:

https://doi.org/10.32093/ambits.vi54.5019

Keywords:

Peer learning, Networking, Teaching collaboration, Mutual support, Professional development of teachers

Abstract

As of March 2020, due to the confinement caused by the Covid-19 pandemic, like so many other organizations, the network of schools “Xarxa de Competències Bàsiques” (Xarxa Cb) had to be reinvented to continue offering and facilitating spaces for mutual collaboration. . The “Xarxa Cb” is a type of training and professional development of teachers based on peer and network learning, promoted by the Department of Education for 20 years, within its ongoing training plan and at the same time is recognized as an innovation program.

The “Xarxa Cb” is made up of teaching teams from infant, primary, secondary and baccalaureate education centers, special education and adult training who want to initiate, maintain or consolidate processes of reflection-action as a team and as a network to transform the school in a space that promotes meaningful learning. At present, 602 educational centers in Catalonia are part of the “Xarxa Cb”, distributed in 15 territorial networks, with the active participation of more than 8,000 teachers.

In this article we relate how we have adapted to the new situation and share 30 testimonials from teachers and advisers from the Territorial Services and from the pedagogical resource centers who tell us how useful it is to participate in the “Xarxa Cb” to have a place of confidence, security and hope and continue working to improve the learning of all students.

References

Direcció General de Currículum i Personalització (2019). Formar per transformar. La Xarxa de Competències Bàsiques, un model de professionalització docent. Publicacions del Departament d’Educació, Generalitat de Catalunya.

Duran, D. (2019). Aprenentatge docent entre iguals: Mestres i escoles que aprenen uns dels altres. Àmbits de psicopedagogia i orientació, 50, 47-58.

Duran, D.; Corcelles, M.; Miquel, E. (2020). L’observació entre iguals com a mecanisme de desenvolupament professional docent: La percepció dels participants de la Xarxa de Competències Bàsiques. Àmbits de Psicopedagogia i Orientació, 53, 48-59.

Esteve, O.; Hernández, F.; Sanmartí, N. (2018). La formación en red como base para la transformación. Cuadernos de Pedagogía, 486, 50-53.

Ion, G.; Brown, Ch. (2020). Xarxes entre escoles per a la millora educativa. Quines pràctiques són les més efectives? Què funciona en educació?, 9, desembre 2020. Fundació Bofill - Ivàlua.

Ojuel, M.; Segura, F. (2016). Centres i docents que aprenen treballant en xarxa. Com l’avaluació formativa traspassa el llindar de l’aula, Perspectiva Escolar, 390, 21-26.

Ojuel, M.; Segura, F. (2018). Una experiencia de formación entre iguales para el desarrollo profesional docente y la transformación de los centros. Cuadernos de Pedagogía, 486, 54-59.

Redacció (2019). Educació avala el model formatiu de la Xarxa de Competències Bàsiques. Diari de l’Educació, 25-11-2019.

Sanmartí, N. (2020). Avaluar és aprendre. L’avaluació per millorar els aprenentatges de l’alumnat en el marc del currículum per competències. Publicacions del Departament d’Educació, Generalitat de Catalunya.

Saura, V. (2019). La Xarxa de Competències Bàsiques arriba a la majoria d’edat. Diari de l’Educació, 06-06-2019.

http://xtec.gencat.cat/ca/curriculum/xarxacb/

https://projectes.xtec.cat/xarxacb/

Xarxa de Competències Bàsiques. Programa d’Innovació

Treball en xarxa, aprenentatge entre iguals. Canvis en els centres: per on comencem?

Published

2021-05-21

Issue

Section

Professional and personal experiences [NETWORKS]