Tutoring in the European school context

Authors

  • Ana González-Benito National University of Distance Education (UNED)

DOI:

https://doi.org/10.32093/ambits.vi56.5041

Keywords:

Tutor, Tutoring, Guidance, European Union

Abstract

Tutoring has been implemented in a great diversity of countries as it is considered a fundamental component that contributes to the achievement of a comprehensive and personalized education, constituting a strategic element for the improvement of educational quality. For this reason, a descriptive study is presented whose purpose is to show a general and updated overview of the specific situation of tutorial action and the figure of the tutor in schools within the European framework. The data have been obtained directly from interviews with experts in the educational field and from the documentary analysis of studies of organizations and institutions on guidance and tutoring systems within the European educational framework. The results have made it possible to identify European educational trends and policies regarding tutorial action as the guidance activity carried out by all teachers, especially by the tutor.

References

Bisquerra, R (2008) Modelos de orientación e intervención psicopedagógica. Bilbao: Wolters Kluwer.

Blanch, S., Duran, D., Valdebenito, V, Flores, M. (2013). The effects and characteristics of family involvement on a peer tutoring programme to improve the reading comprehension competence. European Journal of Psychology of Education, 28(1), 101-119.

Borisov, C., y Reid,G. (2010). Students with intellectual disabilities acting as tutors: an interpretative phenomenological analysis. European Journal of Special Needs Education, 25(3), 295-302.

Burns, E. (2006). Pause, prompt and praise – peer tutored reading for pupils with learning difficulties. British Journal of Special Education, 33, 62–67.

Cedefop (2004) Guidance policies in the knowledge society. Trends, challenges and responses across Europe. A Cedefop synthesis report. Luxembourg: Thessaloniki, Publications office.

Cedefop (2006). Mejorando las políticas y sistemas de orientación continua El uso de herramientas de referencia comunes en Europa. Luxemburgo: Oficina de Publicaciones Oficiales de las Comunidades Europeas.

Cedefop (2008). From policy to practice a systemic change to lifelong guidance in Europe. Luxemburgo: Oficina de Publicaciones.

Cedefop (2020). Career guidance policy and practice in the pandemic: results of a joint international survey – June to August 2020. Luxembourg: Publications Office of the European Union.

ComisiónEuropea (2020). Lifelong guidance policy and practice in the EU: trends, challenges and opportunities, Final report, Publications Office of the European Union.

Comunicado de la Comisión Europea al Consejo y al Parlamento Europeo (2007). Mejorar la calidad de la formación del profesorado. Comisión Europea. https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/A-6-2008- 0304_ES.html?redirect#title3

De la Fuente, R. de la (2010). Necesidades y recursos formativos de los tutores: paso previo en la elaboración de un Programa de Orientación y Tutoría para la Diversidad. REOP, 21(3), 571-586.

De la Oliva, D., Martín, E. y Velaz-de-Medrano, C. (2005a). Modelos de intervención psicopedagógica en centros de Educación Secundaria: identificación y evaluación. Infancia y Aprendizaje, 28 (2), 115-140. De la Oliva, D., Martín, E. y Velaz-de-Medrano, C. (2005b). Caracterización y valoración de los modelos de intervención psicopedagógica en centros de Educación Secundaria. En C. Monereo y J. I. Pozo (Eds.), La práctica del asesoramiento educativo a examen, capítulo 2. Barcelona: Graó.

Eurydice (2002). La profesión docente en Europa: Perfil, tendencias y problemática. Informe I: Formación inicial y transición a la vida laboral. Educación Secundaria Inferior. Madrid, Secretaría General Técnica- CIDE.

Eurydice (2008). Orientación académico-profesional en la educación obligatoria a tiempo completo en Europa. Comisión Europea.

Gallego, S. y Riart, J. (Coords.). (2010). La tutoría y la orientación en el siglo XXI: nuevas propuestas. Barcelona: Octaedro.

García Bacete, F.J., García, R., Villanueva, L. y, Domenech, F. (2003). Funciones y actividades que realizan los profesores-tutores en los centros escolares de infantil y primaria de la provincia de Castellón. Revista Galego-portugiesa de Psicoloxia e Educación, 7(9), 113-126.

García Bacete, F.J., Villanueva, L. y Sorribes, S (2005). Funciones y actividades de tutoría en los centros escolares de infantil y primaria en la provincia de Castellón. Aspectos diferenciales en función del centro escolar y del profesorado. Revista Galego-portugiesa de Psicoloxia e Educación, 7(9), 97- 111.

González-Benito, A., Vélaz de Medrano, C. y López-Martín, E. (2018). La tutoría en educación primaria y secundaria en España: una aproximación empírica. Revista Española De Orientación y Psicopedagogía, 29(2), 105-127

González-Benito, A., Vélaz de Medrano, C., López-Martín, E. y Expósito-Casas, E. (2018). Evaluación de la función tutorial: diseño y validación de un instrumento de medida (E.F.A.T.). Bordón. Revista de Pedagogía, 70(4),39-54.

Grañeras, M. y Parras, A. (2009). Orientación educativa: fundamentos teóricos, modelos institucionales y nuevas perspectivas. Ministerio de Educación, Política social y deporte. Centro de Investigación y Documentación Educativa

Instituto Nacional de Calidad y Evaluación (2000). Sistema estatal de indicadores de la educación. Madrid: Ministerio de Educación y Cultura.

Jones, D, Stallings, D. T y, Malone, D. (2004). Prospective teachers as tutors: Measuring the impact of a service-learning program on upper elementary students. Teacher Education Quarterly, 31(3), 99-118.

Lodge, C., Dodge, C., y Lang, P. (2000). Tutors' and Students' Learning or Why do Schools have Tutors? Pastoral Care In Education, 18(2), 35.

Malone, D., Jones, D.y, Stallings, D.T. (2002). Perspective transformation: Effects of a service-learning tutoring experience on prospective teachers. Teacher Education Quarterly, 29(1), 61-81.

McCarthy, J. (2004). The Skills, Training and Qualifications of Guidance Worker. International. Journal for Educational and Vocational Guidance, 4, 159–17.

MEC (2009). Educación primaria 2007 Evaluación general del sistema educativo. Secretaría General Técnica. Centro de Publicaciones. Ministerio de Educación y Ciencia.

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (2004). Orientación profesional y políticas públicas. Ministerio de Educación y Ciencia, Madrid, MEC-OCDE.

Parker, R., Hasbrouck, J. E., y Denton, C. (2002). How to tutor students with reading problems. Preventing School Failure,47(1), 42-44.

Repetto, E. (Coord) (2002). Modelos de orientación e intervención psicopedagógica. Vol. I. Marco conceptual y metodológico. Madrid: UNED

Repetto, E., Ballesteros, B. y Malik, B. (2000). Tareas y formación de los orientadores en la Unión Europea. Estudios de la UNED.

Roskosky, J. T. (2010). Targeted Tutoring. Educational Leadership, 68(2), 68.

Sanz Oro, R. (2001) Orientación psicopedagógica y calidad educativa. Madrid: Pirámide.

Sanz Oro, R. (2002). Programa de formación de tutores para la ESO. Granada: Grupo Editorial Universitario.

Sanz Oro, R. (2009).Tutoría y atención personal al estudiante en la Universidad. Madrid: Síntesis.

Sanz Oro, R. (2010). El profesor como tutor: un reto a consolidar en el ejercicio profesional de la orientación. REOP,21(2) 346-357

Sanz Oro, R. y Chica Maestre, J. D. (2002). Programa de formación de tutores para la ESO. Granada: Grupo Editorial Universitario.

Sobrado, L. (2007). La Tutoría educativa como modelo de acción orientadora perspectiva del profesorado tutor. Revista de Educación, 9, 43-64.

Sultana, R y Watts, A. (2004). Career guidance policies in 37 countries: contrasts and common themes. International Journal for Educational and Vocational Guidance,4(2-3), 105-122.

Tarrida, A. (2012). Perfil competencial del tutor o de la tutora de enseñanza secundaria. REOP,23(2), 22-41.

Tournaki, N., y Criscitiello, E. (2003). Using Peer Tutoring as a Successful Part of Behavior Management. Teaching Exceptional Children, 36(2), 22-29.

Vélaz de Medrano, C., Blanco, A., y Manzano-Soto, N. (2011). Los procesos de cambio de las políticas públicas sobre orientación y apoyo a la escuela: análisis comparado de sistemas vigentes y emergentes. Estudio múltiple de casos en una muestra de comunidades autónomas. Madrid: IFIIE, Ministerio de Educación.

Vélaz de Medrano, C., Blanco, A., y Manzano-Soto, N. (2012). Cobertura de necesidades de orientación y tutoría en la educación obligatoria: estudio en nueve comunidades autónomas. Revista de Educación, Nº Extra: Políticas públicas de apoyo y refuerzo educativo, 138-173.

Vélaz de Medrano, C., González-Benito, A., y López-Martín, E. (2018). Evaluación del desempeño de la tutoría en Educación Secundaria Obligatoria: percepción de los propios tutores. Revista de educación, 382, 107-132.

Watts, A. G, Sultana R. G. y McCarthy, J. (2010) The involvement of the European Union in career guidance policy: a brief history. International JournalforEducational and Vocational Guidance,10(2), 89-107.

Published

2022-05-23

Issue

Section

Educational Psychology and Counselling