Rethinking psycho-pedagogical advice from a specific educational service, the CRETDiC (Centre of educational resources for developmental and behaviour diseases)

Authors

  • Neus Ferré Educational Psychologist CRETDiC Tarragona
  • Montserrat Talaya Educational Psychologist CRETDiC Tarragona

DOI:

https://doi.org/10.32093/ambits.vi56.5038

Keywords:

Collaborative advice, Support network, Collaborative conversation, Demand, Coresponsibility

Abstract

This article locates the process from the beginning of the CRETDiC project in Tarragona and how it is articulated, in parallel with the reflection on what it means to advise and the role played by the psychologist of education in this process, as well as the importance of the context in which it is carried out. This followed itinerary articulates the claim for a conceptual framework to apply these reflections in the practice.

The text allows us an approach to several aspects that we consider essential in the advice: the participation of all the agents involved, the use of tools to emerge the uniqueness of students and the position of the psychologist of Education in a collaborative construction of the knowledge. In the paper, concepts such as collaborative conversation, co-responsibility, logical time, collaborative network and listening to the student's voice are articulated around the question-answer paradigm. From this point, the advice is proposed like a way to contribute to the creation of cohesive and reflective centres against the fragmentation and reactivity of today's society.

References

Bolea, E. (2016) La “pequeña red”: cooperar para que los alumnos con necesidades de atención en salud mental consientan en vincularse a los ambientes de aprendizaje . En Ámbitos de psicopedagogía i orientación Núm. 44

Bolea, E.; Amorós y Contra, J.; Cuevas, Ch.; Herrera, M. Puigardeu Aramendia, O; Rubio, E. (2017)” La conversación colaborativa: escucha, relato y observación en el proceso de asesoramiento ”. En: Àmbits de Psicopedagogia i Orientació. Núm. 47.

Bolea, E i Cárcel, E (2019). Eje 1. Condiciones sociales, jurídicas e institucionales. El marco social de la evaluación psicopedagógica. Barcelona. UOC PID_00269098

Bolea, E i Cárcel, E (2019) EJE 2. Marco de referencia psicopedagógico. El marco conceptual en que se sustenta la evaluación e intervención psicopedagógica. Barcelona: UOC. PID_00269096

Bolea, E i Cárcel, E ( 2019) EJE 3. La evaluación psicopedagógica: principios. Una concepción de la evaluación como un proceso permanente de indagación colegiada. Barcelona: UOC. PID_00269094

Bolea, E i Cárcel, E ( 2019) EJE 4. La evaluación: procesos y ámbitos de actuación. Conocimientos, temporalidad, etapas y contextos en el proceso de evaluación. Barcelona: UOC. PID_00269097

Bolea, E i Cárcel, E ( 2019) EJE 5. Estrategias e instrumentos de indagación. La evaluación psicopedagógica como artesanía. Barcelona: UOC. PID_00269095

Bonals, J; González, À (2011) “La demanda de evaluación psicopedagógica”. En: Sánchez, M; Bonals, J. La evaluación psicopedagógica. Barcelona: Graó.

Bradshaw, J.(1983) Una tipología de la necessitat social. Instruments de prospecció de Serveis Socials. Barcelona: Generalitat de Catalunya.

Coll, C. (2017) De la atención a la diversidad a la personalización del aprendizaje. A: Revista Aula de innovación educativa. Núm. 267 . Ed Graó.

Filidoro, N. (2011) Ética y Psicopedagogía. A: Revista Pilquen. Sección Psicopedagogia. Año XIII núm. 7

Geddes, H. (2010) El apego en el aula. Relación entre las primeras experiencias infantiles, el bienestar emocional y el rendimiento escolar. Barcelona Ed Graó

Meirieu, P. (2010) Una llamada de atención: carta a los mayores sobre los niños de hoy. Barcelona: Ariel

Meirieu, P. (2005) Carta a un joven profesor. Porqué enseñar hoy. Barcelona Ed Graó

Nieto, J. M. y Portela, A. (2006) "Una perspectiva ampliada sobre el asesoramiento en educación". A: Revista de educación, vol. 339.

Nieto, J. M. y Portela. (2008) “La inclusión de la voz del alumnado en el asesoramiento para la mejora de las prácticas educativas”. A: Revista de currículum y formación del profesorado, 12, 1

Stobart, G. (2010). "Recuperar la evaluación: Responsabilizarnos de quienes somos".

En Stobart (2010): Tiempos de pruebas: Los usos y abusos de la evaluación. p. 199-216. Madrid: Ministerio de Educación. Morata.

Subirats, J. (2014) Malestar social, malestar educativo i patologies diverses. A Ámbitos de psicopedagogía y orientación, N.º 40. Barcelona

Ubieto, JR. (2004) La funció psicològica de l’espera. Full informatiu del COPC núm. 172. Barcelona

Ubieto, JR. (2009) El Trabajo en red. Usos posibles en educación, Salud Mental y Servicios Sociales. Barcelona: Ed Gedisa.

Ubieto, JR. (2007) Modelos de Trabajo en red. Revista Educación Social Núm 36. Maig-agost

Van Manen, M [Max] (1998) El tacto en la enseñanza. El significado de la sensibilidad pedagógica. Barcelona. E. Paidos educación.

Published

2022-05-23

Issue

Section

Educational Psychology and Counselling