The quality of educational orientation of young people facing 12 to 16 years in Catalonia. Current situation and challenges
Keywords:
Orientation, Tutorship, Adolescente, NetworkingAbstract
Which is the situation of academic and vocational guidance in secondary schools in Catalonia? Which are the main challenges? To answer these questions a research was conducted through a survey to more than 100 secondary schools. Starting from the current situation, five strengths, five weaknesses and five challenges are underlined as the basis to build a guidance model for secondary schools in Catalonia.
References
Calero, J. (2006). Desigualdades tras la educación obligatoria: nuevas evidencias. Madrid: Fundación Alternativas.
CTESC (2011). Informe sobre el risc de fracàs escolar a Catalunya. Col·lecció estudis i informes; 26. Barcelona: Consell del Treball Econòmic i Social de Catalunya.
European Lifelong Guidance Policy Network (2010). Lifelong Guidance Policy Development: A European Resource Kit.
Martínez Celorrio, X. i Marín, A. (2011). Educació i mobilitat social a Catalunya. Barcelona: Fundació Jaume Bofill.
Martínez, M.; Arnau, L. (2015). Després de l’ESO què puc fer? Diagnosi i propostes per a l’orientació educativa de 12 a 16 anys. Informes breus, 56. Barcelona: Fundació Jaume Bofill. http://www.fbofill.cat/intra/fbofill/documents/publicacions/613.pdf [data de consulta: maig de 2015].
Martínez, M. i Pinya, C. (2012). Els Instituts – Escola. Aspectes organitzatius, curriculars i d’orientació. Col·lecció documents núm. 21. Barcelona: Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu – Institut de Ciències de l’Educació - UAB. http://www20.gencat.cat/docs/Educacio/Home/Consell%20superior%20d'avalua/Pdf%20i%20al
tres/Static%20file/documents21.pdf [consulta: febrer de 2015].
Sultana, R. G. (2004). Guidance Policies in the knowledge society. Luxemburg: CEDEFOP – Office for the official publications of the European Communities.
Sultana, R. G. (2008).From policy to practice. A systemic change to lifelong guidance in Europe. Cedefop Panorama series, 149.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors maintain their copyright and give the right to the first publication of the work to the journal, registered under a Creative Commons Attribution-Non Commercial-NoDerivs license. This license allows others to download the works and to share them with others as long as they credit the author, but it does not allow for any kind of modification or commercial use.