Collaborative requirement to CRETDIC and its evolution during the assessment

Authors

  • Enric Bolea López CRETDIC Baix Llobregat
  • Montserrat Talaya López CRETDIC Tarragona
  • Rosa Gómez Aixendri CRETDIC Terres de l'Ebre
  • Pilar Pàmies Perna CRETDIC Lleida
  • Imma Balart Colom CRETDIC Maresme Vallès Oriental
  • Míriam Pérez Jiménez CRETDIC Barcelona Ciutat
  • Mireia Casals Petit CRETDIC Baix llobregat
  • Andrea Armengod Borda CRETDIC Barcelona Ciutat

DOI:

https://doi.org/10.32093/ambits.vi62.504978

Keywords:

collaborative work, collaboration requirement, requirement coproduction, ending process, CRETDIC, ending modalities

Abstract

This article gathers the analysis, redefinition and conciseness about the impact and strategies of the intervention in a collaborative assessment process framework in the education field. Different professionals from the Educational Resources Center for Students with Behavioral and Development Problems (CRETDIC) in Catalunya (Spain) have been reflecting on the understanding, the requirements of the setting and the process itself and the evolution on them that are in a constant correlation in the closing moment of this process.

In our perception to understand the correlation between all the elements and at the conditions to finish the process of the assessment; we frame this moment not as a final step to conclude but that we understand it as a coproduction from all the members and items analyzed involved.

In this paper we present different modalities to coproduce this closure based on the goals achieved, students transition or difficulties at the collaborative process. There are the criteria established and the procedures to assess this closure period reflected as well as the capacity of reflection about the further practice and challenges for the advisors during the collaborative working process.

References

Bolea, E.; Cárcel. E (2019). Temps lògics en el procés d'assessorament. A Bolea, E. i Cárcel. E Eix 2. Marc de referència psicopedagògic El marc conceptual en què se sustenta l'avaluació i intervenció psicopedagògica. (p 23-24)

Bolea, E.; Cárcel, E. (2019). Eix 4 L'avaluació: processos i àmbits. Universitat Oberta de Catalunya La dimensió temporal del procés (p 22) . Coproduir la demanda (p28)

Bolea, E. (2010). Els llocs de la supervisió. Consideracions sobre la supervisió en equips educatius. Quaderns d'Educació Social, núm. 13 págs. 81-96

Bonals, J.; Gonzàlez, À. (2011). La demanda de evaluación psicopedagógica. A: M. Sànchez y Bonals, J. La evaluación psicopedagógica (pp. 23-44). Graó.

Díaz, E., Calandria, E.; Freiría, A.; Parra, A.; Pérez, M. (2009). El acompañamiento en salud mental: acompañar en el lazo social. Educación Social, núm. 42, p 73 - 89

Nieto, J. M.; Portela, A. (2006). Una perspectiva ampliada sobre el asesoramiento en educación. Revista de educación, 339, pp. 77-96.

Renau, M.D. (1998) ¿Otra psicología en la escuela?: Un enfoque institucional y comunitario. Paidos.

Sennet, R. (2008). El artesano. Anagrama

Ubieto, J.R. (2004). La Funció psicològica de l’espera: aplicacions en els àmbits clínics, educatius i socials. Full Informatiu del COPC,172, 8-9.

Ubieto, J.R. (2012). La construcción del caso en el trabajo en red: teoría y práctica. Editorial UOC.

Published

2025-05-24

Issue

Section

Educational Psychology and Counselling

Most read articles by the same author(s)