Literature as experience. A proposal for working on literary education
DOI:
https://doi.org/10.32093/ambits.vi.62.504984Keywords:
literature, meditation, mindfulness, literary educationAbstract
Traditionally, literature has been studied from a historicist point of view. However, the new Generalitat de Catalunya’s competency curriculum opens the door to treating it as experience. This article exposes the method followed by the Literature and Meditation Classroom of the University of Barcelona: combining initial meditative practices with a collective dialogue around the literary work, which allows a more global and meaningful understanding of the text.
References
Cueto, N. & Friera, M. (2022). “Per una lectura crítica. Adolescència i memòria”. Articles. Didàctica de la Llengua i de la Literatura, 95, p. 35-39.
Generalitat de Catalunya (2017). “Projecte d’innovació pedagògica TREVA”. Mapa de la innovació pedagògica
[en línia: https://innovacio.xtec.gencat.cat/projecte/1001%7C08063710%7C0].
López González, L. (2013). “El programa TREVA (Técnicas de Relajación Vivencial Aplicadas al aula): aplicaciones, eficacia y acciones formativas”. ISEP Science, 4, p. 33-42
López González, L. (2024). Programa TREVA
[pàgina web. En línia: https://programatreva.org/].
Nunes, M. (2018). “Rutes literàries: viure la literatura”. Articles. Didàctica de la Llengua i de la Literatura, 79, p. 40-44.
Prats, A. (2020). “Ensenyar literatura. Del comentari de text als tallers literaris”. L’aiguadolç,49, p. 9-23
[en línia:https://www.raco.cat/index.php/Aiguadolc/article/download/387662/489818]
Romanyà, A., Soler, A. & Vives, A. (2024). Aula de Literatura i Meditació. La paraula que ens construeix
[pàgina web. En línia: https://filcat.ub.edu/aula-de-literatura-i-meditacio].
Soler, A. (2023). “La literatura com a patrimoni i com a experiència”. Els Marges, 130, p. 66-77.
Verdaguer, M. T. (2018). “La lectura dels clàssics a secundària. Algunes reflexions”. Articles. Didàctica de la Llengua i de la Literatura, 79, p. 13-18.
Vila, Z. (2019). “Educación literaria y práctica lingüística en Educación Primaria a través de mindfulness”. Campo Abierto, V, 38, p. 131-138
[en línia: https://dehesa.unex.es:8443/handle/10662/9688].
Vives, A. (2018). Remind i comprensió lectora en l’educació universitària. Disseny i avaluació d’un programa d’atenció i meditació aplicat a la lectura i la interpretació de textos literaris [Treball de fi de Màster]. Universitat de Barcelona [en línia: https://diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/125766].

Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 AMBITSAAF; Àngel Costa i Gil

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The authors maintain their copyright and give the right to the first publication of the work to the journal, registered under a Creative Commons Attribution-Non Commercial-NoDerivs license. This license allows others to download the works and to share them with others as long as they credit the author, but it does not allow for any kind of modification or commercial use.