The rol of the educational domiciliary attention in case of a long-term school absenteeism. Networking

Authors

  • Francisco José Villar Lucas Teacher for Homecare. Secondary School Josep Serrat i Bonastre. Consorci de Barcelona

Keywords:

Prolonged absentism, School phobia, Individual home care, Diversification in education, Multiagency, Networking

Abstract

In the following article, I make a reflection on my everyday educational practise as a domiciliary educational teacher of Secondary School at the centre “Josep Serrat i Bonastre” in Barcelona. Throughout this paper I will introduce the reader into the topic of long-term school absenteeism in some teenagers, frequently known as school refusal, the role of the domiciliary teacher and the importance of a good coordination between different kinds of professionals. This paper will be accompanied with the analysis and description of a real case of one of the students from the centre, all together with the therapeutic and educational process assumed until his recovering.

References

AGULLÓ, R.; ARIAS, E., et al. (2007) Normalidad, psicopatología y tratamientos en niños, adolescentes y familia. Eulàlia Torres de Bea (compiladora). 1a ed. Valls: Lectio Ediciones, 2007. ISBN: 978-84-96754-11-9

DOLTÓ, F. (1988) Cuando los padres se separan. Barcelona: Paidós.

ECHEBURÚA, E. (1998) Trastornos de ansiedad en la infancia. 4a ed. Madrid: Pirámide.

CORRAL, P.; ECHEBURÚA, E. (1996) Psicopatología y tratamiento de la fobia escolar. En J. Buendía (Ed.), Psicopatología en niños y adolescentes (pp. 163-174). Madrid: Pirámide.

CHAMORRO, A.;MURGUI, E. et al. (2012) Factores y posibilidades terapéuticas en hospitalización parcial para adolescentes. Revista de psicopatología y salud mental. Núm. 19, pp.75-84

DONADEU, A.; JIMÉNEZ, C.; RENART,L. (2011) La USEE de trastorn de conduca de l’institut Narcís Xifra Masmitjà de Girona. Àmbits de Psicopedagogia. Núm. 31, pp. 22-25

BARRIS, J.; BATLE, S. Terapia de conducta para la fobia escolar: estudio de un caso. [en línea] Universitat Autònama de Barcelona. Col·legi Oficial de Psicòlegs de Catalunya. [Consulta: 25 maig 2013]. Disponible a: http://www.paidopsiquiatria.cat/files/12_caso_terapia_conducta_fobia_escolar.pdf

GENERALITAT DE CATALUNYA, DEPARTAMENT D’ENSENYAMENT (1998) L’atenció educativa a l’alumnat de llarga malaltia. Barcelona: Generalitat de Catalunya, Departament d’Ensenyament.

http://www20.gencat.cat/docs/Educacio/Documents/ARXIUS/malalties_prolongades.pdf

Published

2014-04-05

Issue

Section

Educational Psychology and Counselling