EXCLUSIÓ / INCLUSIÓ: l'origen i la persistència del despotisme per altres mitjans

Autors/ores

  • Carlos Skliar FLACSO / CONICET, Argentina

Paraules clau:

Educació inclusiva, Societat, Psicopedagogia, Discapacitat

Resum

En aquest article, l'autor fa una profunda i personal revisió sobre el concepte de normalitat, des de la seva creació fins avui i sobre com influeix en les idees i pràctiques d'exclusió o inclusió. Segons Scliar, el concepte de normalitat sorgeix d'un saber sec, especialitzat, distant, racional, altiu i superb que considera fora del món. A aquest saber fora del món, oposa un altre saber més incòmode, inestable, fragmentari, contingent i provisori que implica una certa condició de perplexitat i ignorància, un saber que no estableix límits ni accepta etiquetes.
Al llarg de l'article exposa les conseqüències que aquesta concepció de normalitat té, com ara el fet de considerar desviació o patologia, tot allò que no queda reflectit en aquest idea construïda i intangible. Proposa rescatar la singularitat i la paciència per deconstruir aquest saber hegemònic de ficció sobre el cos normal, el llenguatge normal, el comportament normal o l'aprenentatge normal.

Publicades

01.04.2015

Número

Secció

Psicopedagogia i Orientació