Convertint les visites entre centres en oportunitats d’observació entre iguals per al desenvolupament docent

Autors/ores

  • David Duran Gisbert Facultat de Ciències de l’Educació. Universitat Autònoma de Barcelona
  • Begoña de la Iglesia Facultat d’Educació, Universitat de les Illes Balears
  • Maria Magdalena Oliver Torelló Servei de Formació Permanent del Professorat. Conselleria d'Educació i Universitats. Govern de les Illes Balears
  • Inmaculada Falcó Pérez Servei de Formació Permanent del Professorat. Conselleria d'Educació i Universitats. Govern de les Illes Balears.

DOI:

https://doi.org/10.32093/ambits.vi.62.504979

Paraules clau:

Col·laboració docent, Desenvolupament professional docent, feedback, Observació entre iguals, Observació entre centres

Resum

L'article analitza l'Observació entre Centres (OEC) com a forma expandida de l'Observació entre Iguals, proposant-la com una estratègia clau per al desenvolupament professional docent. L'objectiu és transformar les visites pedagògiques entre centres en oportunitats d’aprenentatge recíproc, tant per a l’equip de docents visitants com per a l’equip visitat,per fomentar la reflexió i la millora compartida. Es descriu l’evolució de l’experiència del Programa d'Experiència Formativa Observació i Aprenentatge entre Centres a les Illes Balears, que impulsa la innovació educativa mitjançant la interacció estructurada entre equips docents de diferents centres. Aquesta proposta es basa en diverses fases: detecció de necessitats, establiment d’indicadors d’observació, recollida d’evidències, sessió de feedback i implementació de millores. Els resultats evidencien que l’OEC pot afavorir la reflexió professional, impulsar la innovació metodològica i contribuir a la consolidació d’una cultura de millora contínua als centres. No obstant això, per garantir-ne l’efectivitat, cal una planificació rigorosa, protocols estructurats i formació específica per als docents participants. Es recomana potenciar la reciprocitat en les observacions, establir mecanismes de transferència al claustre i fomentar estratègies col·laboratives per facilitar un impacte real i sostingut. L’estudi conclou que l’OEC pot esdevenir una eina poderosa per a transformar la pràctica docent i enfortir la xarxa d’aprenentatge entre centres educatius, promovent la innovació i la cooperació com a eixos fonamentals del sistema educatiu.

Referències

Alam, J., Aamir, S. M. i Shahzad, S. (2020). Continuous Professional Development of Secondary School Teachers through Peer Observation: Implications for Policy&Practice. Research Journal of Social Sciences&Economics Review 1(1), 56-75. https://doi.org/10.36902/rjsser-vol1-iss1-2020(56-75)

Brix, J., Grainger, P., i Hill, A. (2014). Investigating mandatory peer review of teaching in schools. Australian Journal of Teacher Education, 39(4), 83-99.

Corcelles, M., Duran, D., Flores, M., Miquel, E., i Ribosa, J. (2023). Percepciones docentes sobre observación entre iguales: Resistencias, agencia, procedimiento y objetivos de mejora. Estudios sobre Educación, 44, 35-58. https://doi.org/10.15581/004.44.002

De la Iglesia, B., Forteza, D., i Duma, L. (2024). El feedback entre iguales y el desarrollo professional docente. Revista Española de Pedagogía, 82(288), 335-358.

Duran, D., Corcelles, M., i Miquel, E. (2020). L’observació entre iguals com a mecanisme de desenvolupament professional docent: La percepció dels participants de la Xarxa de Competències Bàsiques. Àmbits de Psicopedagogia i Orientació, 53, 48-59. https://doi.org/10.32093/ambits.vi53.2636

Duran, D. i De la Iglesia, B. (Coords); Corcelles, M.; Flores, M.; Forteza, D.; Garriga, I.; Miquel, E.; Monguillot, M.; Moreno, F.; Morodo, A.; Noguera, I.; Ortiz, M.; Ribosa, J.; Sala, I. i Soler, M. (2024). L'Observació entre iguals com una eina per al desenvolupament professional docent. Informe de resultats de recerca de la Xarxa de Competències. Generalitat de Catalunya. Institut de Recerca i Innovació Educativa

Flores, M.; Miquel, E. i Duran, D. (2025). Can teachers build knowledge collaboratively during feedback sessions in Reciprocal Peer Observation? European Journal of Psychology of Education https://doi.org/10.1007/s10212-025-00945-7

Miquel, E., Monguillot, M., Soler, M. i Duran, D. (2024). Reciprocal peer observation: a mechanism to identify professional learning goals. Education Inquiry, 1-17

O’Leary, M., i Price, D. (2016). Peer observation as a springboard for teacher learning. In Reclaiming lesson observation. Routledge.

O’Leary, M. (2020). Classroom Observation. A guide to effective observation of teaching and learning (2n edition). Routledge.

OECD (2019). TALIS 2018 Results (Volume I): Teachers and school leaders as lifelong learners. OECD Publishing. https://www.OECd.org/education/talis-2018-results-volume-i-1d0bc92a-en.htm

Rosselló, M. R. i De la Iglesia, B. (2021). El feedback entre iguales y su incidencia en el desarrollo professional docente. Revista complutense de educación, 32(3), 371. https://doi.org/10.5209/rced.70173

3

Publicades

24.05.2025

Número

Secció

Psicopedagogia i Orientació