Gènere, sexe i interseccionalitats en l’educació inclusiva
DOI:
https://doi.org/10.32093/ambits.vi55.5028Paraules clau:
Educació inclusiva, interseccionalitat, pedagogies queer, atenció a la diversitat sexual, gènere, identitat sexual, LGTBI.Resum
És essencial analitzar el context i les concepcions teòriques que sorgeixen d'ell en l'actualitat, per a conèixer aquelles necessitats emergents sense esperar a temps millors i posposar les demandes. Tal i com diu Platero (2012) suposa un exercici de risc. El risc d'acceptar la complexitat i les tensions que comporta. El risc a reclamar reflexions que no ens garanteixen un baluard de puresa des d'on desenvolupar la crítica. El risc de reconèixer i qüestionar els nostres propis privilegis invisibilitzats. El risc d'identificar vulnerabilitats i construir sobre elles espais d'aliança i complicitat no assentades en una identificació unívoca. Un risc encarnat, viscut, palpitant, suós…
El present text consisteix en una revisió general de l'evolució de diferents conceptes, que s'han trobat històricament en una posició de vulnerabilitat i que avui dia continuen en una tessitura molt semblant. Aquests conceptes es troben íntimament relacionats amb les opressions i els privilegis, amb les organitzacions socials i les seves estratègies de poder, amb aquelles normes socials naturalitzades i/o biològiques, amb la interseccionalitat….,i quina relació té amb la sexualitat, el gènere i els cossos des d'una perspectiva educativa i dissident.
Referències
Butler, J. (2006) Deshacer el género. Planeta: Barcelona.
European Region of the International Lesbian, Gay, Bisexual, TransandIntersexAssociation - Europe. Rainbow Europe. Bruselas: ILGA- Europe, 2018. https://rainbow-europe.org/country-ranking
Galofre, P.; Missé, M. (2015). Políticas trans. Una antología de textos desde los estudios trans norteamericanos. Egales: Barcelona.
Grabham, E.; Cooper, D.; Krishnadas, J., Herman, D. (2009), Intersectionality and Beyond: Law, Power, and the Politics of Location. Routledge - Cavendich: United Kingdom.
Missé, M. (2018) A la conquista del cuerpo equivocado. Egales: Barcelona.
Paul, B. Preciado (2008). Testo Yonki. Anagrama: Barcelona.
Platero, R. L. (2012). Intersecciones: cuerpos y sexualidades en la encrucijada. Bellaterra: Barcelona.
Rodriguez, G; Gil, J.; García, E. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Aljibe: Malaga.
Sánchez, M. (2019). Pedagogías Queer ¿Nos arriesgamos a hacer otrae ducación? Catarata: Madrid.
Referències web
El Diario, 18 de Junio de 2018. https://www.eldiario.es/sociedad/oms-considerar-transexualidad-enfermedad-incongruencia_1_2065796.html
Ghulam en el CCCB, 2019. https://www.cccb.org/ca/multimedia/videos/un-mati-amb-nadia-ghulam/232505
BOE. Ley 2/ 2021, de 7 de junio, de igualdad social y no discriminación por razón de identidad de género, expresión de género o característicassexuales. https://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-2021-11382
Descàrregues
Publicades
Número
Secció
Llicència
Els autors/ores conserven els drets d'autor i concedeixen a la revista el dret de primera publicació de l'obra, registrada sota una llicència Creative Commons Reconeixement-NoComercial-Sense Obra Derivada. Aquesta llicència permet la descàrrega de les obres, i que es puguin compartir amb altres sempre que se’n reconegui l'autoria, però no permet que siguin modificades de cap manera, ni ser utilitzades amb finalitat comercial.