Educació bilingüe i inclusió a l'educació secundària obligatòria
DOI:
https://doi.org/10.32093/ambits.vi60504970Paraules clau:
Inclusió, Inclusió educativa, ensenyament bilingüe, programes educatius, educació secundàriaResum
Els programes educatius bilingües són actualment part important de les accions educatives plantejades i fomentades per les administracions educatives, com a eines dissenyades i orientades a la introducció d'aspectes d'innovació i millora en el sistema educatiu. Implantats i desenvolupats de manera generalitzada en els darrers 20 anys, suposen una actuació prioritària en el context d'una política educativa descentralitzada. Des de la perspectiva inclusiva, es poden apreciar dos corrents principals que porten opinions diferenciades sobre l'aportació o no d'aquest tipus d'actuacions cap a una educació inclusiva efectiva. Aquest treball de recerca, amb un enfocament mixt, analitza des del punt de vista inclusiu el programa educatiu bilingüe que s'imparteix en un centre a l'etapa d'educació secundària obligatòria. Es tracta d'un estudi de cas que es recolza en dues eines com a base. D'una banda, l'anàlisi de les dades després de l'aplicació d'un qüestionari a docents que imparteixen o han impartit docència al programa i, alhora, l'estadística històrica associada a la base de dades del programa en el context del centre. Com a resultat es reflecteixen conclusions i evidències rellevants, a més d'aspectes de millora interessants susceptibles d'aplicar-se tant al programa en el context del cas analitzat (centre) com a recomanacions a nivell del programa de manera global.
Referències
Agudo, MT, González, R., Hill, E., Justo, MA, Kelly, R., Locke, M., Reilly, T. y Medrano, MP (2006). Orientaciones para el desarrollo del currículo integrado hispano-británico en educación primaria. Ministerio de Educación. https://sede.educacion.gob.es/publiventa/PdfServlet?pdf=VP12152.pdf&areaE
Ainscow, M., Booth, T. y Dyson, A. (2006). Improving schools, developing inclusion. Routledge.
Alba-Pastor, C. (2019). Diseño Universal para el Aprendizaje: un modelo teórico-práctico para una educación inclusiva de calidad. Participación educativa, 6(9), 55-66. http://hdl.handle.net/11162/190783
Alderete-Callupe, L. (2022). Los programas educativos y sus logros. Alborada de la Ciencia, 2(2), 27–35. https://doi.org/10.26490/uncp.alboradaciencia.2022.2.1115
Booth, T. y Ainscow, M. (2011). Index for Inclusion: developing learning and participation in schools, (3rd edition). Centre for Studies in Inclusive Education (CSIE).
Coyle, D., Hood, P. y Marsh, D. (2010). CLIL: Content and Language Integrated Learning. Cambridge.
Durán-Martínez, R., Martín-Pastor, E. y Martínez-Abad, F. (2020). ¿Es inclusiva la enseñanza bilingüe? Análisis de la presencia y apoyos en los alumnos con necesidades específicas de apoyo educativo. Bordón, Revista de Pedagogía, 72(2), 65-82. https://doi.org/10.13042/Bordon.2020.71484
Durán-Martínez, R. y Pérez-García, E. (2022). Los ODS en la enseñanza bilingüe desde un planteamiento inclusivo. En C. López-Esteban (Ed.), Los ODS. Avanzando hacia una educación sostenible (pp. 239-249). Ediciones Universidad de Salamanca. https://doi.org/10.14201/0AQ0327
Echeita, G. y Ainscow, M. (2011). La educación inclusiva como derecho: marco de referencia y pautas de acción para el desarrollo de una revolución pendiente. Tejuelo: Revista de Didáctica de la Lengua y la Literatura, 12, 26-46. http://hdl.handle.net/10486/661330
Echeita, G. (2017, 2 de junio). Echeita defiende ante el Congreso una reforma profunda para avanzar hacia la Educación Inclusiva Inclusión y exclusión educativa. Plena Inclusión Madrid. Recuperado el 30 de abril de 2023, https://plenainclusionmadrid.org/sin-categorizar/echeita-defiende-ante-el-congreso-una-reforma-profunda-para-avanzar-hacia-la-educacion-inclusiva/
Falcón, A., Jiménez, A. y Urchaga, J. D. (2019). El programa bilingüe MECD-British Council, más de dos décadas de innovación educativa. Papeles salmantinos de educación, 23, 83-105. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/216260/Falc%c3%b3n.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Ferrer Esteban, G. (2015). Quines estratègies d’agrupament milloren els resultats de l’alumnat? Presentació, Fundació G. Agnelli i del Grup Interdisciplinar de Polítiques Educatives (UB).
Gortazar, L. y Taberner, PA (2020). La Incidencia del Programa Bilingüe en la Segregación Escolar por Origen Socioeconómico en la Comunidad Autónoma de Madrid: Evidencia a partir de PISA. REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia Y Cambio En Educación, 18(4), 219–239.https://doi.org/10.15366/reice2020.18.4.009
Hamers, JF, and Blanc, MHA (2000). Bilinguality and Bilingualism (2nd Edition). Cambridge University Press.
Lázaro, A. (2007). Enseñanza de la lectura a través de phonics en el aula de Lengua Extranjera en Educación Primaria. Porta Linguarum, 8, 153-167.https://digibug.ugr.es/handle/10481/31625
Lorenzo, F. y Rodríguez, L. (2014). Onset and expansion of L2 cognitive academic language proficiency in bilingual settings: CALP in CLIL. System, 47, 64-72. https://doi.org/10.1016/j.system.2014.09.016
Marsh, D. (1994). Bilingual Education & Content and Language Integrated Learning. International Association for Cross-cultural Communication, Language Teaching in the Member States of the European Union. Lingua, University of Sorbonne.
Martín-Pastor, E. y Durán, R. (2019). La inclusión educativa en los programas bilingües de educación primaria: un análisis documental. Revista Complutense de educación, 30 (2), 589-604. http://dx.doi.org/10.5209/RCED.57871
Ministerio de Educación y Formación Profesional (s.d.). Web oficial del Programa Educativo Bilingüe (PEB). https://www.educacionyfp.gob.es/mc/british-council/programa.html
Murillo, F., Almazán, A y Martínez-Garrido, C. (2020). La elección de centro educativo en un sistema de cuasi-mercado escolar mediado por el programa de bilingüismo. Revista Complutense de educación, 32 (1), 88-97. https://doi.org/10.5209/rced.68068
Onrubia, J. (2010). La atención a la diversidad en la educación secundaria. En C. Coll (Coord.), Desarrollo, aprendizaje y enseñanza en la educación secundaria (pp. 173-89). Graó.
Pegalajar Palomino, MC y Colmenero Ruiz, MJ (2017). Actitudes y formación docente hacia la inclusión en Educación Secundaria Obligatoria. Revista electrónica de investigación educativa, 19(1), 84-97. https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.1.765
Porto, M., Bolarín, MJ y Lova, M. (2020). Programas bilingües en centros de Educación Primaria, ¿qué dicen los docentes implicados en su desarrollo? Educatio Siglo XXI, 38(3), 339-362. http://dx.doi.org/10.6018/educatio.452951
Rosales-Marín, C. (2015). Cómo transformar el aula de integración en aula de inclusión. Revista Internacional de apoyo a la inclusión, logopedia, sociedad y multiculturalidad, 1(2). 14-24.http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=574661395005
Santos-Menezes, E. y Juan-Garau, M. (2013). Análisis de la relación entre el modelo formativo de aprendizaje del inglés AICLE y Enseñanza Formal y la ansiedad. Revista española de lingüística aplicada, 26, 457-474. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4597695
Sapon-Shevin, M. (2013). La inclusión real: Una perspectiva de justicia social. Revista de Investigación en Educación, 3 (11), 71-85. http://webs.uvigo.es/reined/
Siepmann, P. y Pérez-Cañado, ML (2020). Catering to Diversity in CLIL. Anglistik, 33(1), 203-222. https://doi.org/10.33675/ANGL/2022/1/16
Descàrregues
Publicades
Número
Secció
Llicència
Drets d'autor (c) 2024 Daniel Salcedo-López
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 4.0.
Els autors/ores conserven els drets d'autor i concedeixen a la revista el dret de primera publicació de l'obra, registrada sota una llicència Creative Commons Reconeixement-NoComercial-Sense Obra Derivada. Aquesta llicència permet la descàrrega de les obres, i que es puguin compartir amb altres sempre que se’n reconegui l'autoria, però no permet que siguin modificades de cap manera, ni ser utilitzades amb finalitat comercial.