La resignificació de l'escola. El projecte Fons d'Identitat al Centre Obert de Ciutat Meridiana, Barcelona (FICAB)
Paraules clau:
Adolescència, Atenció a la diversitat, Educació inclusiva, PràcticaResum
El projecte “Fons d’Identitat en el Centre Obert de Ciutat Meridiana, Barcelona” (FICOB) s’inspira en la metodologia de treball i principis del programa d’investigació-acció conegut com a Fons de Coneixement (Esteban-Guitart, 2011) i Identitat (Esteban-Guitart & Moll, 2014). En el projecte hi han participat 6 joves de diferent origen social i cultural d’edats compreses entre els 15 i els 17 anys. Al llarg de les 9 sessions s’han emprat diferents tècniques, com la cançó identitària o l’espiral d’aprenentatge, finalitzant amb l’elaboració d’un pòster que incorpora diferents textos identitaris dels protagonistes en relació al sentit de l’escola i l’educació. Es pretén generar un relat col·lectiu positiu per a combatre les baixes expectatives per part dels joves usuaris del Centre Obert.
Referències
Ajuntament de Barcelona (2013). Lectura del Padrón Municipal de habitantes Junio del 2013. Barcelona: Ajuntament de Barcelona.
Coll, C. (2013). El currículo escolar en el marco de la nueva ecología del aprendizaje. Aula de Innovación Educativa, 219, 31-36.
Esteban-Guitart, M (2011). FONS DE CONEIXEMENT. Un programa educatiu per millorar les relacions família- escola en situacions de discontinuïtat social i cultural. Àmbits de Psicopedagogia, 33, 6-10.
Esteban-Guitart, M. & Moll, L. (2014). Funds of identity. A new concept based on the funds of knowledge approach. Culture & Psychology, 20, 31-48. doi: 10.1177/1354067X13515934
Estellés, F. & Viedma, F. (2010). Centres Oberts: una proposta educativa per a nens i adolescents en risc. Barcelona: CCS.
Moll, L. C. (1997). Vygotsky, la educación y la cultura en acción. En A. Álavarez (Ed.): Hacia un currículum cultural. La vigencia de Vygotski en la educación (pp. 39-53). Madrid: Fundación Infancia y Aprendizaje.
Oficina de Estadística Comunitaria Eurostat (2014). Consultado el 28 de noviembre de 2014 en:
http://epp.eurostat.ec.europa.eu/cache/ITY_PUBLIC/3-11042014-AP/EN/3-11042014-AP-EN.PDF
Descàrregues
Publicades
Número
Secció
Llicència
Els autors/ores conserven els drets d'autor i concedeixen a la revista el dret de primera publicació de l'obra, registrada sota una llicència Creative Commons Reconeixement-NoComercial-Sense Obra Derivada. Aquesta llicència permet la descàrrega de les obres, i que es puguin compartir amb altres sempre que se’n reconegui l'autoria, però no permet que siguin modificades de cap manera, ni ser utilitzades amb finalitat comercial.