From excellence to excellence, an inclusive view of educational success *

Authors

  • Ester Conesa INS Marta Mata, Montornès del Vallès (Barcelona)
  • Jordi Domènech INS Marta Mata, Montornès del Vallès (Barcelona)
  • Francisco Ginel INS Marta Mata, Montornès del Vallès (Barcelona)
  • Montse Morcillo INS Marta Mata, Montornès del Vallès (Barcelona)

Abstract

Excellence promotion is a pillar of the quality of education at any centre. In our school, several organizational strategies (curriculum diversification, tutoring,…) have been undertaken in order to work on excellence as a goal for every student, in an inclusive approach. This means developing didactic strategies and activities to improve diagnosis and detection, diversity attention and strenghtening “learning to learn” competences.

* [The original of this article was published in Catalan in the magazine Àmbits de Psicopedagogia núm 32, spring 2011]

References

GARDNER, H. (1983). Inteligencias múltiples. Paidós.

AUSUBEL, DP; NOVAK JD; HANESIAN, H. (1983) Psicología Educativa: Un punto de vista cognitivo, Editorial Trillas: México.

CALVET, M. (2003) Elaborar informes de treball experimental: donar a conèixer l' acció i el pensament. pp. 169-188. En: SANMARTÍ, N.; Aprendre ciències tot aprenent a escriure ciència. Ediciones 62, Barcelona.

COLL, C.; PALACIOS, J.; MARCHESI, A. compil. (1992) Desarrollo psicológico y educación, II. Psicología de la Educación. Editorial Alianza Psicología. Madrid.

CARNÉ, M.; COMA, R. (2009) Diversitat y excel·lència. A Currículum i Organització. Direcció general de l'Educació Básica i Batxillerat. Departament d'Educació. Generalitat de Catalunya

CARNÉ, M.; COMA, R.; PRATDESABA, N. (2010): Cap a organitzacions també competencials. Ámbits de Psicopedagogia. num. 30. pp: 4-9.

CARNÉ, M.; COMA, R.; PRATDESABA, N. (2010) Els plans individualitzats: dels documents a la reflexió. Canviar de perspectiva. Ámbits de Psicopedagogia. num. 30. pp: 10-14

PRATDESABA, N. (2010). IES Marta Mata: Organització del treball per competències. Revista Catalana de Pedagogía. Monográfico sobre competencias básicas.

DOMÈNECH, J.; GUILLAUMES, M.; LOBO, J. (2011): Exprimiendo el dosier. Camform, una herramienta para la gestión de los aprendizajes en el aula (2011). Aula de Innovación Educativa. num. 201. pp 63-66.

ARGENT, T. (Coord.). (2011) Projecte educatiu "Millorem". Causes del fracàs escolar i propostes de millora. Vallès Oriental.

Published

2014-01-15

Issue

Section

Professional practice