Understand the conflict to transform it
Abstract
Generally, it's had a really negative image of the conflict: it's associated directly with the ideas of confrontation, clash and hostility. This negative idea is which produces fast answers or actuations, frequently precipitated in order to avoid the anguish they produce. The way in which we treat the topic in this text understands the conflict like something completely inherent to coexistence. This also coexists with the fact of being together in the centre. This being together is played in a common space in which each one is affected by the other one. And the features of each one will always lead to tense situations in the common space of coexistence. In the one that pretends to offer an overview of the concept and its treatment that can include a big variety of educational situations and types of students. Even though, the reflections will progressively focus in the students that show necessities ans requests associated with autistic spectrum disorders.
References
Bolea, E. (2009). El psicòtic inadvertit a l'escola, problemes educatius que generen. Jornada IPB. Les psicosis inadvertides i els seus destins. Barcelona, 21 de novembre de 2009.
Bolea, E. (2010). Els llocs de la supervisió. Consideracions sobre la supervisió en equips educatius. Quaderns d'Educació Social, nº 13, 2010, pàg. 81-96.
Casamayor (Coord.) et al. (1998). Cómo dar respuesta a los conflictos. La disciplina en la enseñanza secundaria. Barcelona: Graó.
Castells, M. (2009). Comunicación y poder. Madrid: Alianza Editorial.
Comissió Psicosi. Institució Balmes Sant Boi. Document intern no publicat (2004).
Delfos, M.F. (2009). ¿Me estás escuchando? Cómo conversar con niños entre los 4 y los 12 años. Madrid: Pirámide.
Díaz, E.; Gasch, B. (2006). Las adolescencias como cuestión. En Monográfico Drogas y Familia. CEAPA nº90, 20-24. Es pot accedir: http://www.ceapa.es/c/document_library/get_file?uuid=f19c5e17-b76b-4b35-8eb2-8de951081aa0&groupId=10137
Font, J. (2003). Autodeterminació i aprenentatge en alumnes amb discapacitat intel·lectual. SUPORTS vol. 7, núm. 2, pp. 102-111, tardor de 2003. Es pot accedir: http://www.cat/index.php/Suports/article/viewFle/102155/142015
Friggerio, G. i Poggi, M. (1996). Las instituciones educativas: Cara y ceca: elementos para su gestión: elementos para su comprensión. Cap. 3: Actores, instituciones, conflictos. Bs. As: Troquel. Es pot accedir: http://www.abc.gov.ar/lainstitucion/univpedagogica/especializaciones/seminario/
materialesparadescargar/seminario4/Frigerio%20-%20Poggio.pdf
Geddes, H. (2010). El apego en el aula. Relación entre las primeras experiencias infantiles, el bienestar emocional y el rendimiento escolar. Barcelona: Graó.
Lansdown, G. (2005). ¿Me haces caso? El derecho de los niños pequeños a participar en las decisiones que los afectan. Cuadernos sobre Desarrollo Infantil Temprano nº 36s, Fundación Bernard van Leer. La Haya, Países Bajos. Es pot accedir: hppt://www.interxarxes.net/pdfs/2008/derecho_ninos.pdf
Meirieu, Ph. (2004). En la escuela hoy. Barcelona: Octaedro.
Meirieu, Ph. (2009). Pedagogia: el deure de resistir. Barcelona: Rosa Sensat.
Meirieu, Ph. (2010). Una llamada de atención. Carta a los mayores sobre los niños de hoy. Barcelona: Ariel.
Rudduck, J. i Flutte, J. (2007). Como Mejorar Tu Centro Escolar Dando la Voz Al Alumnado. Madrid: Ediciones Morata.
Skliar, C. (2009). De la crisis de convivencia y el estar juntos en educación. Revista d'Innovació i Recerca en Educació, 3 (2): 1-12. Es pot accedir: hppt://www.raco.cat/index.php/reire/article/viewFile/141133/192550
Stevens, A. y el equipo de la Antenna 110. Una reeducación y sus preliminares. Recuperat el 2.10.2010. http://foroautismo.com/docs/reedu.pdf?download=1
Susinos, T. (2009). Escuchar para compartir. Reconociendo la autoridad del alumnado en el proyecto de una escuela inclusiva. Revista de Educación, 349.: 119-136. Es pot accedir: http://www.revistaeducacion.mec.es/re349/re349_06.pdf
Tolchinsky, S. (2009). Vive en su mundo. Los niños con psicosis y autismo en la escuela. En Educar aún... El educador frente a los retos de la enseñanza. (J. Monseny, coord., p. 77-90) Barcelona: ICE-Horsori.
Trilla, J. i Novella, A. (2001) Educación y participación social en la infancia. Revista Iberoamericana de Educación. Mayo-Agosto 2001. Es pot accedir: http://www.rieoei.org/rie26a07.htm
Wehmeyer, M. (2009). Autodeterminación y la Tercera Generación de prácticas de inclusión. Revista de Educación, 349. Mayo-Agosto 2009, pp. 45-67. Es pot accedir: http://www.revistaeducacion.mec.es/re349/re349_03.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors maintain their copyright and give the right to the first publication of the work to the journal, registered under a Creative Commons Attribution-Non Commercial-NoDerivs license. This license allows others to download the works and to share them with others as long as they credit the author, but it does not allow for any kind of modification or commercial use.