Reflecting on the functions of professionals of psychopedagogical consultation from an inclusive view

Authors

  • Javier Onrubia Barcelona University. Faculty of Psychology Departmental Section of Developmental and Educational Psychology
  • Marta Minguela Barcelona University. Faculty of Psychology Departmental Section of Developmental and Educational Psychology

DOI:

https://doi.org/10.32093/ambits.vi52.1343

Keywords:

psychopedagogical consultation, inclusive education, models of consultation, consultant's functions

Abstract

The aim of this paper is to contribute to the reflection and discussion about the functions of professionals of psychopedagogical consultation. We focus on the functions that should be treated as a priority at a moment when inclusion is claimed to be a main goal for the educational system. We present a proposal of functions framed in an educational and constructivist model of psychopedagogical consultation. We argue that, to promote more inclusive schools and classrooms, we need to give priority to the functions that: (1) cross different aspects of teaching practices; (2) concern the institutional and collective decision-making processes related to the “ordinary” teaching practices; and (3) involve collaborative consultation to support the transformation and improvement of teaching practices.

References

Booth, T., & Ainscow, M. (2002). Index for Inclusion. Developing learning and participation in schools (2nd. ed). Bristol: CSIE.

Coll, C. (1990). Un marco de referencia psicológico para la educación escolar: la concepción constructivista del aprendizaje escolar y de la enseñanza. En C. Coll, J. Palacios, & A. Marchesi (Comps.), Desarrollo psicológico y educación, II. Psicología de la Educación (pp. 435-453). Madrid: Alianza.

Coll, C. (1989). Psicología académica y psicología profesional en el campo de la educación. Anuario de Psicología, 41, 51-73.

Coll, C. (2001). Constructivismo y educación: la concepción constructivista de la enseñanza y el aprendizaje. En C. Coll, J. Palacios, & A. Marchesi, (Comps.), Desarrollo psicológico y educación, Vol. 2. Psicología de la educación escolar (pp. 157-188). Madrid: Alianza.

Giné, G., (Coord.), Durán, D., Font, J., & Miquel, E. (2009). La educación inclusiva. Barcelona: Horsori.

Lago, J. R., & Onrubia, J. (2011). Un modelo de asesoramiento para la mejora de las prácticas educativas. En E. Martín & J. Onrubia (Coords.), Orientación educativa. Procesos de innovación y mejora de la enseñanza (pp. 11-32). Barcelona: Graó.

Huguet, T. (2006). Aprender juntos en el aula. Una propuesta inclusiva. Barcelona: Graó.

Solé, I. (1998). Orientación educativa e intervención psicopedagógica. Barcelona: Horsori.

Solé, I., & Martín, E. (2011). Un modelo educativo para la orientación y el asesoramiento. En E. Martín, & I. Solé (Coords.), Orientación educativa: Modelos y estrategias de intervención (pp. 13-32). Barcelona: Graó.

Published

2020-04-25

Issue

Section

Educational Psychology and Counselling