Application of the CESC questionnaire within a school bullying prevention program in a secondary school

Authors

  • Jordi Collell Caralt Educational Psychologist EAP G-10
  • Carme Escudé Miquel Educational Psychologist EAP G-05
  • Eva Cantó Hurtado Head of Studies of the IES S'Arenal, Llucmajor, Mallorca
  • Juan josé Escobar Ballesteros Director IES S'Arenal, Llucmajor, Mallorca

Abstract

The CESC (Behavior and Social Experiences in Class) has proven to be a valid and useful instrument to detect and prevent bullying situations. This paper refers to the implementation of a computerized version of CESC developed by the Conselleria d'Educació i Cultura de les Illes Balears, with permission of the authors. The questionnaire is used as an essential part of prevention program and improvement of the classroom climate, included in the Tutorial Action Plan of IES S'Arenal, Llucmajor, Mallorca.

References

Cantó E., Collell J., Escobar J.M., Escudé C,. (2010). Aplicació informàtica CESC: anàlisi grupal en temps real per poder detectar i prevenir l'assetjament escolar, així com també l'estatus sociomètric de cada un dels alumnes. Comunicació presentada al Congrés sobre Convivència Escolar i participació de l'Entorn Educatiu, Palma de Mallorca, octubre 2010 (material no publicat).

Collell J., Escudé C. (2006). Maltractament entre alumnes (I). Presentació d'un qüestionari per avaluar les relacions entre iguals. CESC (Conducta i experiències socials a classe), Àmbits de Psicopedagogia, 18, pp 8-12.

Collell J., Escudé C. (2006). Maltractament entre alumnes (II). Administració del CESC (Conducta i experiències socials a classe), Àmbits de Psicopedagogia, 18, pp 13-21.

Institut per a la Convivència i l'èxit escolar. Conselleria d'Educació i Cultura. Govern de les Illes Balears. (2010). Material CESC, disponible online a:
htpp://www.caib.es/sacmicrofront/contenido.do?mkey=M151&lang=CA&cont=3522

Downloads

Published

2012-01-15

Issue

Section

Professional practice