Conductes d'exclusió i maltractament entre iguals al parvulari
Resum
En aquest article es fa una reflexió al voltant de la importància d'intervenir aviat en les conductes de rebuig entre iguals per prevenir la violència i el maltractament entre iguals. Es fa referència a una intervenció realitzada en una classe de parvulari. En aquesta experiència es van utilitzar tècniques sociomètriques per conèixer els alumnes en situació de risc i mitjançant una observació sistemàtica al pati es van detectar els alumnes implicats en conductes agressives en el joc. S'observa una relació entre la situació de "rebutjat" i la implicació en conductes agressives cap als iguals.
Referències
Barudy, J. (2010). 1r Congreso Europeo de Resiliencia. Barcelona: UAB 22 octubre.
Caplan, M.; Vespo, J., Peterson, J., Hay, D.F (1991). Conflict and its resolution in small groups one- and two-year-olds. Child Development, 62, pp 1513-1524.
Coie, J.D., Dodge, K.A., Coppotelli H. (1982) Dimensions and types of social status : A cross-age perspective Developmental Psychology 18 (4) pp 557-570
Coie, J.D., i Dodge, K.A. (1983). Continuities and changes in children’s social status: a five year longitudinal study. Merrill-Palmer Quartely, 29, pp 261-282.
Collell J., Escudé C. (2003). El maltractament entre iguals al parvulari: una aproximació al fenomen de la victimització relacional. Àmbits de Psicopedagogia, 7, pp 16-20
Crick, N.R., Casas, J.F. i Mosher, M. (1997). Relational and Overt Aggression in Preschool. Developmental Psychology, 33 (4), pp 579-588.
De Wall, C. Twenge J., Gitter S., Baumeister R. (2009) It’s the Thought That Counts: The Role of Hostile Cognition in Shaping Aggressive Responses to Social Exclusion . Journal of Personality and Social Psychology vol. 96 (1), pp 45-59
Dodge, K., Landsford, J., Burks, V.E., Bates, J.E, Pettit, G.S., Fontaine, R., Price, J.M. (2003). Peer rejection and social-information processing factors in the development of aggressive behavior problems in children, Child Development, 74 (2) pp 374-393
Garcia-Bacete, J. Sureda, I., Monjas Mª Inés (2010) El rechazo entre iguales en la educación primaria: Una panoràmica general. Anales de Psicología vol. 26, pp 123-136
Hartup, W. W. (1992). Having Friends, Making Friends and Keeping Friends: Relationships as Educational Contexts. ERIC Digest. Champaign, IL: ERIC Clearinghouse on Elementary and Early Childhood Education. ED, pp 345 854.
Katz, L. G., & McClellan, D. E. (1997). Fostering Children’s Social Competence: The Teacher’s Role. Washington, DC: National Association for the Education of Young Children. ED 413 073.
Kingston, L., Prior, M. (1995). The Development of Patterns of Stable, Transien, and School-Age Onset Agressive Behavior in Young Children, Child and Adolescent Psychiatry, 34 (3), pp 261-395.
Kochenderfer, B., i Ladd, G. (1996). Peer Victimization: Cause or Consequence of School Maladjustment Child Development 67, pp 1305-1317.
Perren, S. (2000). Kindergarten Children Involved in Bullying: Social Behavior, peer relationships, and social status (2000). Inaugural dissertation der Philosophisch-historischen Fakultät der Universität Bern.
Rojas Marcos, Luis (1998). Las semillas de la violencia. Madrid: Espasa-Calpe.
Villanueva, L., Clemente, R. i García-Bacete, F. J. (2000). Theory of Mind and Peer Rejection at School, Social Development, 9 (3).
Villanueva, L., Sorribes, S., Isert, E., (1997). Estabilidad de las técnicas sociométricas en la etapa de Educación Infantil. Jornadas de Foment de la Investigació. Universitat Jaume I.
Descàrregues
Publicades
Número
Secció
Llicència
Els autors/ores conserven els drets d'autor i concedeixen a la revista el dret de primera publicació de l'obra, registrada sota una llicència Creative Commons Reconeixement-NoComercial-Sense Obra Derivada. Aquesta llicència permet la descàrrega de les obres, i que es puguin compartir amb altres sempre que se’n reconegui l'autoria, però no permet que siguin modificades de cap manera, ni ser utilitzades amb finalitat comercial.