Transition from high school to adult life for students with intellectual disabilities

Authors

  • Dolors Hinojosa Degree in Pedagogy. Master in organizational development. EAP of Gavà-Viladecans
  • Beatriz Félez Diploma in Teaching. Degree in Educational Psychology. EAP of Sant Andreu

Abstract

Transition from high school to adult life for students with intellectual disabilities is complicated and can be even harder when their school experience is not related to their future career options. This is the situation of our students with important special educational needs assisted by the USEE (Support to Special Education Programme).

This paper justifies the need for further work and research along these lines. It also outlines the orientation and transition programme that is being developed in our high school to ease the process of transition from student to working adult. Finally, the conclusions reached from a preliminary evaluation of this programme are explained.

References

Alvarez,V, García, C (1997). Orientación vocacional de jóvenes con necesidades especiales. Un programa de transición a la vida adulta. Madrid: EOS .

Arteaga,L; Nus,P; Muñoz,L; Palomar, Montse (2004). Habilidades de autonomía personal y social. CFGS Integración Social. Servicios Socioculturales y a la comunidad. Altamar. Barcelona

Caballo, V.E. (1987). Teoría, evaluación y entrenamiento de las habilidades sociales. Valencia: Promolibro

Diaz-Aguado M.J et al.(1995) “ La evaluación de la competencia social a través del conocimiento de estrategias de interacción con los compañeros”. Madrid: ONCE.

Golstein, A.P., Sprafkin, R.P, Gershaw, N.J., y Klein, P. (1989). Habilidades sociales y autocontrol en la adolescencia. Barcelona: Martínez y Roca.

Guerrero,C (2002). Formación ocupacional de las personas con discapacidad psíquica.Barcelona, Ariel.

Martínez, R.N., (2002). Juventud y discapacidad. Programas y herramientas para facilitar la transición a la vida adulta. Bilbao. Ediciones Mensajero

Monjas,I.(1992). La competencia social en la edad escolar. Diseño, aplicación i validación del “Programa de Habilidades de Interacción social”. Tesis doctoral. Universidad de Salamanca.

Monjas, I (1993). Programa de entrenamiento en habilidades de interacción social. PEHIS. Salamanca: Trilce.

Pallisera,m; Fullana,J; Vilà,M: Santiago,J; Cardona,M (2008). Universitat de Girona. Col·lecció: Dos punts.

Paula,I. (2000) “Habilidades sociales: Educar hacia la autorregulación”. Conceptualización, evaluación o intervención. Cuadernos de educación.ICE. Universidat de Barcelona.

Verdugo, M.A. (1989). Programas conductuales Alternativos para la educación de los deficientes mentales. Programa de Habilidades Sociales. Madrid : Mepsa.

Downloads

Published

2020-02-11

Issue

Section

Educational Psychology and Counselling