Transition from high school to adult life for students with intellectual disabilities
Abstract
Transition from high school to adult life for students with intellectual disabilities is complicated and can be even harder when their school experience is not related to their future career options. This is the situation of our students with important special educational needs assisted by the USEE (Support to Special Education Programme).
This paper justifies the need for further work and research along these lines. It also outlines the orientation and transition programme that is being developed in our high school to ease the process of transition from student to working adult. Finally, the conclusions reached from a preliminary evaluation of this programme are explained.
References
Arteaga,L; Nus,P; Muñoz,L; Palomar, Montse (2004). Habilidades de autonomía personal y social. CFGS Integración Social. Servicios Socioculturales y a la comunidad. Altamar. Barcelona
Caballo, V.E. (1987). Teoría, evaluación y entrenamiento de las habilidades sociales. Valencia: Promolibro
Diaz-Aguado M.J et al.(1995) “ La evaluación de la competencia social a través del conocimiento de estrategias de interacción con los compañeros”. Madrid: ONCE.
Golstein, A.P., Sprafkin, R.P, Gershaw, N.J., y Klein, P. (1989). Habilidades sociales y autocontrol en la adolescencia. Barcelona: Martínez y Roca.
Guerrero,C (2002). Formación ocupacional de las personas con discapacidad psíquica.Barcelona, Ariel.
Martínez, R.N., (2002). Juventud y discapacidad. Programas y herramientas para facilitar la transición a la vida adulta. Bilbao. Ediciones Mensajero
Monjas,I.(1992). La competencia social en la edad escolar. Diseño, aplicación i validación del “Programa de Habilidades de Interacción social”. Tesis doctoral. Universidad de Salamanca.
Monjas, I (1993). Programa de entrenamiento en habilidades de interacción social. PEHIS. Salamanca: Trilce.
Pallisera,m; Fullana,J; Vilà,M: Santiago,J; Cardona,M (2008). Universitat de Girona. Col·lecció: Dos punts.
Paula,I. (2000) “Habilidades sociales: Educar hacia la autorregulación”. Conceptualización, evaluación o intervención. Cuadernos de educación.ICE. Universidat de Barcelona.
Verdugo, M.A. (1989). Programas conductuales Alternativos para la educación de los deficientes mentales. Programa de Habilidades Sociales. Madrid : Mepsa.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors maintain their copyright and give the right to the first publication of the work to the journal, registered under a Creative Commons Attribution-Non Commercial-NoDerivs license. This license allows others to download the works and to share them with others as long as they credit the author, but it does not allow for any kind of modification or commercial use.