The professional knowledge of the educational psychology advisor
Abstract
The aim of this article is to summarize our findings from research into how educational advisors build knowledge through their participation in professional activities. We also discuss the type of knowledge professionals acquire through learning processes arising from professional interaction. In our conclusions we highlight some elements of continuity that link initial training and knowledge building throughout a professional’s career.
References
Bolivar, A.; Domingo, J. y Fernández, M. (2001) La investigación biográfico – narrativa en educación: enfoques y metodología. Madrid: Muralla.
Bromme, R. y Tillema, H. (1995): Fusing eperience and teory: The structure of profesional knowledge. Learning and Instruction, 5, 261-267.
Carretero Torres, R. i Pérez Cabaní, M.LL. (2005) El asesoramiento educativo como medida facilitadora de los cambios que la convergencia europea plantea a la universidad. Revista de la Red Estatal de Docencia Universitaria. Vol. 4 nº 2
Catani, M. (1984): De l’enseignement centré sur l’écoute et l’expression de soi à l’approche biographique. Education permanente, 72/73, 97-119.
Contreras Domingo,J. (1987): “De estudiante a profesor: socialización y aprendizaje en las prácticas de enseñanza” en Revista de Educación. 282
Estepa, J. (2000): La investigación sobre el conocimiento profesional de los profesores para enseñar ciencias sociales. XI Simposium internacional de Didáctica de las Ciencias Sociales. Huelva.
Marcelo, C (2003) El aprendizaje informal y su impacto sobre el desarrollo organizativo. A Gairin, J.i Armengol, C. (Eds.) Estrategias de formación para el cambio organizacional.Barcelona. Praxis
Montero Mesa, L. (2001): La construcción del conocimiento profesional docente. Argentina. Homo Sapiens
Pérez Cabaní, M.L.; Carretero Torres, R. (2003) Competencias relativas a la utilización de métodos y procedimientos para la intervención psicopedagógica. En C. Monereo (coord.) Modelos de orientación e intervención psicopedagógica. Barcelona, EDIUOC.
Tamir, P. (2005) : Conocimiento profesional y personal de los profesores y de los formadores de profesores. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 9, 2. Wenger, E. 2001): Comunidades de práctica . Barcelona: Paidós
Wertsch, J.V. (1993): Voces de la mente. Un enfoque sociocultural para el estudio de la acción mediada. Madrid: Visor
Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors maintain their copyright and give the right to the first publication of the work to the journal, registered under a Creative Commons Attribution-Non Commercial-NoDerivs license. This license allows others to download the works and to share them with others as long as they credit the author, but it does not allow for any kind of modification or commercial use.