The professional knowledge of the educational psychology advisor

Authors

  • M. Lluïsa Pérez Cabaní University of Girona
  • M. Reyes Carretero Torres University of Girona

Abstract

The aim of this article is to summarize our findings from research into how educational advisors build knowledge through their participation in professional activities. We also discuss the type of knowledge professionals acquire through learning processes arising from professional interaction. In our conclusions we highlight some elements of continuity that link initial training and knowledge building throughout a professional’s career.

References

Aspin, D.; Champam, J.; Hatton, M.; Sawano, Y. (Eds.) (Vol. Intenational Handbook of Lifelong Learning). London, Kluwer, pp. 79-92.

Bolivar, A.; Domingo, J. y Fernández, M. (2001) La investigación biográfico – narrativa en educación: enfoques y metodología. Madrid: Muralla.

Bromme, R. y Tillema, H. (1995): Fusing eperience and teory: The structure of profesional knowledge. Learning and Instruction, 5, 261-267.

Carretero Torres, R. i Pérez Cabaní, M.LL. (2005) El asesoramiento educativo como medida facilitadora de los cambios que la convergencia europea plantea a la universidad. Revista de la Red Estatal de Docencia Universitaria. Vol. 4 nº 2

Catani, M. (1984): De l’enseignement centré sur l’écoute et l’expression de soi à l’approche biographique. Education permanente, 72/73, 97-119.

Contreras Domingo,J. (1987): “De estudiante a profesor: socialización y aprendizaje en las prácticas de enseñanza” en Revista de Educación. 282

Estepa, J. (2000): La investigación sobre el conocimiento profesional de los profesores para enseñar ciencias sociales. XI Simposium internacional de Didáctica de las Ciencias Sociales. Huelva.

Marcelo, C (2003) El aprendizaje informal y su impacto sobre el desarrollo organizativo. A Gairin, J.i Armengol, C. (Eds.) Estrategias de formación para el cambio organizacional.Barcelona. Praxis

Montero Mesa, L. (2001): La construcción del conocimiento profesional docente. Argentina. Homo Sapiens

Pérez Cabaní, M.L.; Carretero Torres, R. (2003) Competencias relativas a la utilización de métodos y procedimientos para la intervención psicopedagógica. En C. Monereo (coord.) Modelos de orientación e intervención psicopedagógica. Barcelona, EDIUOC.

Tamir, P. (2005) : Conocimiento profesional y personal de los profesores y de los formadores de profesores. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 9, 2. Wenger, E. 2001): Comunidades de práctica . Barcelona: Paidós

Wertsch, J.V. (1993): Voces de la mente. Un enfoque sociocultural para el estudio de la acción mediada. Madrid: Visor

Downloads

Published

2020-03-22

Issue

Section

Educational Psychology and Counselling