A teaching experience with autistic children. A psychodynamic perspective
Abstract
The author creates a bridge between the elements that constitute LOGSE (the Educational Reform Act): constructivism, globalization, Vygotsky´s zones of proximal development, and meaningful learning, with psychodynamic mechanisms which include the capacity for daydreaming or maternal love, emotional restlessness, human bonding, recognition of feelings, recognition of the other, and unconscious experience to apply to the teaching of autistic children.
References
BRUN, J.M, VILLANUEVA,R. (2004) Niños con autismo. Experiencia i experiencias. Editorial Promolibro
COROMINES, J. (1991). Psicopatologia i desenvolupament arcaic.; Ed. Espaxs.
COROMINES, J.(1985) Defenses Autístiques en nens psicòtics: Estudis i Aplicacions en psicoteràpia i psicopedagogia. Revista Catalana de Psicoanàlisi, vol. II, nº2.
D.E.E Nº12. L'alumne amb greus trastorns de la personalitat a l'escola. Què són les psicosis? Departament D'ensenyament. Generalitat de Catalunya. Currículum d'infantil i primaria.
FERRARI, P. (2000). L'autisme Infantil. Biblioteca Nueva,
GALLARDO, A. (2001) Equip d'Assessorament i Orientació Psicodinàmica. Sta. Coloma de Gramenet. Pla de formació del Professorat. Les Teories de l'Aprenentatge segos la Reforma i els Acords Metodològics de Centre.
HOFFMAN, J.M. (2001) La espontaneidad y iniciativa en bebés. 6es Jornades Internacionals Anne Fundació, Barcelona.
MELTZER, D. (1984) Exploraciones del autismo; Ed. Paidos.
MELTZER, D (1973) Interpretación rutinaria e interpretación inspirada. Boletin Científico de la Associación Psicoanalítica Britànica.
MELTZER, D (1976) Dimensiones técnicas de la interpretación: la temperatura i la distància. Boletin Científico de la Associación Psicoanalítica Britànica.
ONRUBIA, J. (1994) El constructivismo en el aula. Biblioteca de Aula.
RIVIERE, A. Desarrollo normal i autismo. U. A. de Madrid. Pagina Autismo España.
SEGAL,A (1984) Introducción a la obra de Melani Klein.. Hogar del Libro.
TUSTIN, F. (1992) El cascaron protector en niños y adultos.. Amorrotu ediciones.
Servei de Salut mental en els centres d'educació especial. (1997) Necessitats i programes d'atenció als nens autistes i psicòtics.
ZABALA, A. (1994) L'enfocament Globalitzador. Reforma Educativa.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors maintain their copyright and give the right to the first publication of the work to the journal, registered under a Creative Commons Attribution-Non Commercial-NoDerivs license. This license allows others to download the works and to share them with others as long as they credit the author, but it does not allow for any kind of modification or commercial use.