Failure? What failure?

Authors

  • Ramon Coma i Dosrius Director of IES Marta Mata Montornès del Vallès

Abstract

The author, vindicating optimism and initiative, exposes some data of a more extensive work, made with a grant of studies, on social insertion of former students of some experiences for pupils of secondary with maladjustment, carried out in many secondary schools of Catalunya. Also he gathers the opinion of the teaching staff and others professionals of the educational system. Besides to be observed a direct incidence with the scholastic success, it can be concluded on the data and opinions of the former students, that they prevent positively on the future labour and social insertion of these students. The professionals agree in the effectiveness of these experiences as a revulsive to the scholastic failure.

References

AINSCOW. M.; HOPKINS,D.; SOUTHWORTH,G.; WEST,M. (2001): Hacia escuelas eficaces para todos. Manual para la formación de equipos directivos. Madrid. Narcea .

BADIA PUJOL, JOAN (2007): “La innovació i els límits”, Escola catalana, nº 440

COMA DOSRIUS, RAMON (2005) coordinador: Projectes singulars a l’educació secundària obligatòria. Barcelona. Consell Comarcal del Vallès Oriental. Departament d’Educació.

COMA DOSRIUS, RAMON (2006): Incidència dels projectes singulars de secundària en l’èxit escolar i en la inclusió social dels adolescents amb dificultats d’adaptació. Departament d’Educació. Llicències 2005-2006. Generalitat de Catalunya.

COMA DOSRIUS, RAMON (2006): “Una oportunidad merecida” Cuadernos de Pedagogia nº 354.

FERRER FÀBREGAS, Ma T. (2005): Experiències educatives compartides entre centres de secundària i altres institucions per donar resposta a les necessitats educatives d’alumnes amb risc d’exclusió en el tram final de la seva escolarització obligatòria. Departament d’Educació i Universitats. Llicències 2004-2005. Generalitat de Catalunya.

SUBIRATS, J. (2004) “Responsabilitats socials i responsabilitats educatives”, VI Trobada Pedagògica de professorat de secundària 7-9-2004 , CRP Vallès Oriental I

Downloads

Published

2008-01-15

Issue

Section

Educational Psychology and Counselling