An experience of inclusive education in the Bergueda region
Abstract
There are many different ways to approach progressive educational systems that herald educational innovation. The aim of this article is to introduce an inclusive educational system experience that we have undertaken at some schools in the Berguedà area of Catolonia. To this end, we are going to explain what we understand to be inclusive education and detail the work we have carried out in order to define a theoretical model of what we believe education in the XXI century should be like.
References
AINSCOW, M. (2001): Desarrollo de escuelas inclusivas. Madrid. Narcea.
ARDANAZ, L.; ARMEJACH, R. (2004): La escuela inclusiva. Prácticas y reflexiones. Barcelona. Graó. Col·lecció Claves para la Innovación Educativa, 26.
BENLLOCH, M.; FEU, Mª. T.; SELLARÈS, R. (2002): Com fer escola de tots i per a tots. Barcelona. Associació de Mestres Rosa Sensat. Temes d’Infància, 41
BLEGER, J. (1985): Temas de psicología: Grupos operativos en la enseñanza. Buenos Aires. Ediciones Nueva Visión.
BRAY, S., (2001): “Components crítics en el desenvolupament de l’educació inclusiva”. Suports Vol. 5. Núm. 1, pp. 26-31.
BRAY, S (2001): “L’educació inclusiva: definició, context i motius”. Suports Vol. 5. Núm. 1, pp. 18-25.
CASSANY, D. (1993): La cuina de l’escriptura. Barcelona. Empúries.
DARLING-HAMMOND, L. (2001): El derecho de aprender. Barcelona. Ariel educación.
ELBOJ, C; PUIGDELLÍVOL, I; SOLER, M; VALLS, R. (2004): Comunidades de aprendizaje. Barcelona. Graó
FULLAN, M. (2002): Los nuevos significados del cambio en la educación. Barcelona. Octaedro.
GRAHAM, S; HARRIS, K .R. (2005): Writing better. Effective Strategies for Teaching Students with Learning Difficulties. Baltimore. Paul H. Brookes.
IDOL, L., (1998): “Qüestions relacionades amb la construcció d’escoles col·laboradores i inclusives”, Suports, Núm. 2, pp.42-56.
PALOU, J; BOSCH, C. (Coord.) (2005): La llengua oral a l’escola. 10 experiències didàctiques. Barcelona. Graó
PUIG, J. M; MARTIN, X; ESCARDÍBUL, S; NOVELLA, A; (2000): Com fomentar la participació a l’escola. Propostes d’activitats. Barcelona. Graó.
PUJOLÀS, P. (2003): Aprendre junts alumnes diferents. Els equips d’aprenentatge cooperatiu a l’aula. Vic. Eumo.
STAINBACK, S; STAINBACK, W. (2001): Aulas inclusivas. Un nuevo modo de enfocar y vivir el currículo. Madrid. Narcea.
TONUCCI, F. (2004): Quan els infants diuen prou!. Barcelona. Graó. Biblioteca de Guix 138.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors maintain their copyright and give the right to the first publication of the work to the journal, registered under a Creative Commons Attribution-Non Commercial-NoDerivs license. This license allows others to download the works and to share them with others as long as they credit the author, but it does not allow for any kind of modification or commercial use.