Building bridges. How to accompany students with NESE (Specific Educational Support Needs) during the changes of stage

Authors

  • Eva Miró Martí Guidance counselor and pedagogical coordinator of the Joaquima Pla i Farreras Secondary School from Sant Cugat del Vallès

DOI:

https://doi.org/10.32093/ambits.vi5850481

Abstract

Changes are necessary throughout life, they allow the growth and development of a person. This learning process is developed in different educational stages that accompany the different maturing moments. Transitions from one stage to another are often moments of crisis, new adjustments, breaks ... for both children or young people and their families. In the case of students with specific needs for educational support (NESE), these changes may be more complex and concentrate situations of higher risk of vulnerability. This article brings a brief tour of the state of the current question regarding the educational itineraries of the students with NESE and, what are the desirable characteristics and the phases that the accompaniment process must have in order to make these transitions as positive as possible. The ultimate purpose is to build bridges to facilitate the way.

 

References

Síndic de Greuges (2021a). L’educació inclusiva a Catalunya. Síndic de Greuges de Catalunya.

Síndic de Greuges (2021b). Informe sobre la detecció d’alumnat amb necessitats educatives específiques i ús de la reserva de plaça. Proposta per al desplegament del Decret 11/2021. Pacte contra la segregació escolar a Catalunya. Síndic de Greuges de Catalunya.

Coll, C. (2015). La personalització de l’aprenentatge escolar: un repte indefugible. A: Vilalta, J. M. (Dir.) Reptes de l’educació a Catalunya. Anuari 2015 (pàg. 45-104). Recuperat de: https://fundaciobofill.cat/publicacions/reptes-de-leducacio-catalunya-Anuari-2015

Consorci d’Educació de Barcelona (2021). Enquesta a famílies d’alumnes amb necessitats d’educació especial escolaritzats a centres d’educació especial de Barcelona. Informe de resultats. Generalitat de Catalunya. Ajuntament de Barcelona.

Fernández, C. (2018). La realitat amagada de l’educació inclusiva a casa nostra. El Diari de l’Educació, 26 de juny. Recuperat de: https://diarieducacio.cat/la-realitat-amagada-de-leducacio-inclusiva-a-casa-nostra/

Izquierdo, E. (2018). El nou Decret d’educació inclusiva: una norma positiva que deixa obertes algunes qüestions. El Diari de l’Educació, 4 de maig. Recuperat de: https://diarieducacio.cat/educaciolocal/2018/05/04/el-nou-decret-deducacio-inclusiva-una-norma-positiva-que-deixa-obertes-algunes-questions/

Tarabini, A. (2018). L’escola no és per a tu. Quines estratègies ens calen per atendre la diversitat d’una manera veritablement inclusiva? Fundació Bofill. Debats. Recuperat de: https://fundaciobofill.cat/videos/lescola-no-es-tu-quines-estrategies-calen-atendre-la-diversitat

Tarabini, A. i Jacovkis, J. (2018). Transicions a l’educació secundària postobligatòria a Catalunya. A: Riera, J. (Dir.) Reptes de l’educació a Catalunya. Anuari 2018 (pàg. 235-290). Recuperat de: https://fundacio-bofill.cat/publicacions/transicions-leducacio-secundaria-postobligatoria-catalunya

Published

2023-05-14

Issue

Section

MONOGRAPHIC "life beyond school"