Interdisciplinarity in Higher Education: perceptions of students and teachers

Authors

  • Montserrat Alguacil de Nicolás Faculty of Psychology, Education and Sport Sciences, Blanquerna (FPCEE) Universitat Ramon Llull
  • Maribel Cano Ortiz Faculty of Psychology, Education and Sport Sciences, Blanquerna (FPCEE) Universitat Ramon Llull
  • Olga Canet Velez Faculty of Health Sciences, Blanquerna (FCS) Universitat Ramon Llull

DOI:

https://doi.org/10.32093/ambits.vi59504934

Keywords:

Interdisciplinarity, transdisciplinarity, higher education, case study

Abstract

The aim of the study presented here was to investigate the perceptions of students and university professors with regard to interdisciplinary projects involving undergraduate students from a range of different degree programs. An inter-degree teaching-learning scenario was created, with the participation of students enrolled in Education, Psychology, Physical Activity and Sport, Speech Therapy and Nursing programs. The activity used a case study methodology, and participants were given the task of resolving acase in an interdisciplinary way. The participants were 376 students and 26 professors from the different undergraduate programs. The instruments to collect the data on the students’ and professors’ perceptions of this interdisciplinary experience were two questionnaires made up of a series of closed Likert-type items as well as some open-ended questions that gave students and teachers the opportunity to express their opinions on some aspects of this inter-degree interdisciplinary practice. The results indicate a high degree of satisfaction with the activity. The students highlight as positive aspects the awareness of the need for joint work between different professionals. The professors highlight as positive aspects the great motivation displayed by the students while carrying out the activity, as well as the achievement of functional and meaningful learning by the students. We can conclude that interdisciplinary methodologies have the potential to promote situated, authentic and meaningful learning and to facilitate the development of professional skills.

References

Alva, M. (2017). Autoestima, hábitos de estudio y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Propósitos y Representaciones, 5(1), 71-127.

Apostel, L., Berger, G., Briggs, A. y Michaud, G. (1972), L’interdisciplinareté. Problemes d’enseignement et de recherche dans lês universités, Centre pour La Recherche et L’innovation dans L’enseignement, OCDE.

R., Ortiz-Camacho, M., Baena-Extremera, A., i Tristán-Rodríguez, J. (2017). Satisfacción, motivación y rendimiento académico en estudiantes de Secundaria y Bachillerato: antecedentes, diseño, metodología y propuesta de análisis para un trabajo de investigación. Espiral. Cuadernos del Profesorado, 10(20), 40-50. https://doi.org/10.25115/ecp.v10i20.1011

Bisquerra, R. (Coord.) (2004). Metodología de la investigación educativa. Madrid: La Muralla.

Cabrera, F., Donoso, T., Aneas, A. Del Campo, J. i Pi, A. (2010). Valoración de la satisfacción de usuarios de programas sociales: propuesta de un modelo de análisis. Revista de Educación, 351, 311 -336.

Castelló, M. (Coord.) (2009). La evaluación auténtica en Enseñanza Secundaria y Universitaria: investigación e innovación. Barcelona: Edebé.

Clark R. (1983). El sistema de educación superior. Una visión comparativa de la organización académica, Madrid: Nueva Imagen-UAM.

Cobb, P. i Bowers, J. (1999). Cognitive and Situated Learning Perspectives in theory and practice. Educational Researcher, 28 (2), 4-15.

Domínguez , S.A., i Campos, Y.et al. (2017). Influencia de la satisfacción con los estudios sobre la procrastinación académica en estudiantes de psicología: un estudio preliminar. Liberabit, 23(1), 123-135.

Elizondo, A., Rodríguez, J. i Rodríguez, I. (2018). La importancia de la emoción en el aprendizaje. Didácticas Específicas, 0(19), 37-42.

Felten, P., Gilchrist, L. i Darby, A. (2006). Emotion and Learning: Feeling our Way Toward a New Theory of Reflection in Service-Learning. Michigan Journal of Community Service Learning, 12 (2), 38-46.

Furco, A. (2005). Impactos de los proyectos de aprendizaje-servicio. A D. Filmus, M.N Hernaiz, M.N. Tapia i P.J. Elicegui (Eds.) Aprendizaje y servicio solidario en la Educación Superior y en los Sistemas Educativos Latinoamericano (pp.19-26). Ministerio de Educacion, Ciencia y Tecnología.

González-Peiteado, M., Pino-Juste, M. i Penado-Abilleira, M. (2017). Estudio de la satisfacción percibida por los estudiantes de la UNED con su vida universitaria. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 20(1), 243-260. doi:10.5944/ried.20.1.16377

Gulikers, J., Bastiaens, T. i Kirschner, P. (2004). A five-dimensional framework for Authentic Assessment. Educational Technology Research and Development, 52, 67-86.

Merçon, J. (Coord). (2021). Investigación transdisciplinaria e investigación-acción participativa. Conocimiento y acción para la transformación. Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología (Conacyt).

Holland, B. (2001). A Comprehensive Model for Assessing Service-Learning and Community-University Partnerships. New Directions for Higher Education , 114, 51-60.

Khoo, S-M., Haapakoski, J., Hellstén, M. i Malone, J. (2019). Moving from interdisciplinary research to transdisciplinary educational ethics: Bridging epistemological differences in researching higher education internationalization(s). European Educational Research Journal,18(2), 181–199

Max-Neef, M. (2005). Foundations of transdisciplinarity. Ecological Economics, 53, 5- 16.

Morin, E. (2001). La cabeza bien puesta. Repensar la reforma del pensamiento. Buenos Aires: Nueva Visión.

Palomera, R., Briones, E. i Gómez-Linares, A. (2017). Diseño, desarrollo y resultados de un programa de educación socio-emocional para la formación de docentes a nivel de grado y postgrado. Contextos Educativos. Revista de Educación, 0(20), 165-182. doi: 10.18172/con.2988

Pareja, J.A., Fernández Cabezas, M., i Fuentes, J. (2019). Innovación metodológica en posgrado: aprendizaje basado en proyectos desde la interdisciplinariedad. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 23 (3), 113- 128.

Pedroza, R. (2006). La interdisciplinariedad en la universidad. Tiempo de Educar, 7(13), 69-98. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31171304

Quintanal, J. i García, B. (coords.) (2012). Fundamentos básicos de metodología de investigación educativa. Editorial CCS.

Ramírez, E., Lozano, A. i Zárate, J. (2017). Los estilos de aprendizaje y el rendimiento académico en estudiantes de cuarto semestre de bachillerato. Revista de estilos de aprendizaje, 10(20), 182-219

Sotolongo, P.L. i Delgado, C. J. (2016). La complejidad y el diálogo transdisciplinario de saberes. Trans-pasando Fronteras,10, 11-24

Suñé, N., Sànchez-Busqués, S., i Monereo, C. (2012). La enseñanza auténtica de competencias profesionales. Un proyecto de aprendizaje recíproco instituto- universidad. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 16(1), 79-101.

Thompson Klein, J., Grossenbacher-Mansuy, W., Häberli, R., Bill, A., Scholz, R., i Welti, M. (2001): Transdisciplinarity: Joint Problem Solving among Science, Technology and Society. Priority Programme Environment. Birkhäuser, Basel. https://doi.org/10.1007/978-3-0348-8419-8_2

Van der Linde, G. (2014). ¿Por qué es importante la interdisciplinariedad en la educación superior? Cuaderno de Pedagogía Universitaria, 4(8), 11-12.

Published

2023-11-20

Issue

Section

Educational Psychology and Counselling

Most read articles by the same author(s)