Language and communication in mathematics
Keywords:
Conversation methodology, Language and communication, Communicative functions, Linguistic examplesAbstract
This article points out the connections between language and communication within all the areas of learning. The text focus the attention on their use in maths. After questioning the reasons why we promote the conversation in maths context, we give criteria and show out how to put in practice a pedagogical work that clarifies the twofold learning of maths contents and simultaneously the language acquisition. Indeed, at the time that student learns maths, develops his language and at the same moment, language becomes the door to maths reasoning. For that reason, synergies to share criteria in text elaboration like narrative or argumentative texts and communicative functions in maths tasks are needed.
References
Archila P. (2012) La investigación en argumentación y sus implicaciones en la formación inicial de profesores de ciencias. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 9, (3) 361-375.
Bishop, A. J. (1999). Enculturación matemática: la educación matemática desde una perspectiva cultural Barcelona. Paidós.
Bonals, J (2000). El trabajo en pequeños grupos en el aula. Barcelona. Graó.
Chamizo Guerrero J (2007) Las aportaciones de Toulmin a la enseñanza de las ciencias. Enseñanza de las Ciencias , 25, (1), 133-146.
Clements, D. (2001). Mathematics in the preschool. Teaching Children Mathematics pp. 270-275.
Coll C (2010) La centralidad de la práctica y la dualidad conocimiento teórico/ conocimiento práctico. Infancia y Aprendizaje, 33, 2, 151-159.
Del Rio, M. J (1993). Psicopedagogía de la lengua oral: un enfoque comunicativo ICE, Universitat de Barcelona.
Generalitat de Catalunya, 2015. Currículum de Educación Primaria. Decreto 119/2015, de 23 de junio de ordenación de las Enseñanzas de Educación Primaria.
Gràcia, M. (coord), Galván-Bovaira, M,J, Sánchez-Cano, M., Vega, F., Vilaseca, R.; y Rivero, M. (2015). Valoración de la enseñanza de la lengua oral: Escala EVALOE. Barcelona. Graó.
Gràcia, M., Galván-Bovaira, M. J.; Sánchez-Cano, M.; (2017). Análisis de las líneas de investigación y actuación en la enseñanza y el aprendizaje de la lengua oral en contexto escolar. Revista Española de Lingüística Aplicada, 30 (1), 188-209.
Jiménez-Espinosa, A y Pineda L (2013) Comunicación y argumentación en clase de matemáticas. Educación y Ciencia, 16, 101-116.
Kamii, C., &Housman, L.B. (1985). Young children reinvent arithmetic: Implications of Piagetstheory. Early childhood education series. New York. TeachersCollegePress.
Krummheuer, G. (2007). Argumentation and participation in the primary mathematics classroom. TheJournal of Mathematical Behavior, 26(1), 60–82.
Pérez-Echeverría M, Postigo Y, Garcia-Milà M. (2016) Argumentation and education: notes for a debate/ Argumentación y educación: apuntas para un debate. Infancia y Aprendizaje, 39, (1) 1-24.
Pujolàs P. (2008). Cooperar per aprendre i aprendre a cooperar : el treball en equips cooperatius com a recurs i com a contingut. Suports, 12, 21–37.
Sánchez Cano, M., (coord) (2009). La Conversación en pequeños grupos en el aula. Barcelona. Graó.
Sánchez Mejía, L., & González Abril, J., & García Martínez, Á. (2013). La argumentación en la enseñanza de las ciencias. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (Colombia), 9 (1), 11-28.
Serra, T. (2012). La conversación de matemáticas a la educación primaria: una eina per a aprendre. Ámbitos de psicopedagogía, 36, 24–34.
Sfard, A., Nesher, P., Streefland, L., Cobb, P., y Mason, J. (1998). Learning mathematics through conversation: Is it as good as they say? For the Learning of Mathematics, 18, 41–51.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors maintain their copyright and give the right to the first publication of the work to the journal, registered under a Creative Commons Attribution-Non Commercial-NoDerivs license. This license allows others to download the works and to share them with others as long as they credit the author, but it does not allow for any kind of modification or commercial use.