Behavior and its disorders

Authors

  • Josep Amorós Contra Psychologist. Coordinator of the CRETDIC Barcelona-city

Keywords:

Conduct/ behavior, Act, Symptom, Disorder

Abstract

Behavioural conduct and its diverse forms of expression, be these more or less regulated, is a recurrent topic of interest and concern in a wide range of study fields (education, mental health) However, the words used to discuss this topic (regulation, disorder, disruptive) also vary and offer diverse meanings. This article presents three objectives: (a) to describe and explain what we intend to say about behavioural and behavioural disorders (b) explain some concepts and ideas that can help us to understand what behavioural conduct is in itself its meaning, and the variables that combine to represent the concept itself (the body, identity, the relationship between variables and between thought and action, amongst others) (c) to differentiate between the consideration of behavioural conduct and its deregulation, on one hand as symptom of the subject and on the other hand as a disorder.

References

Abella, A. (2007). Los trastornos del comportamiento, entre el pensamiento y la acción. Cuadernos de psiquiatría y psicoterapia del niño y del adolescente, 43/44, 47-70.

Álvarez, J.M., Esteban, R. I Sauvagnat, F. (2009). Fundamentos de psicopatologia psicoanalítica. Madrid: Síntesis.

Arendt, H. (2017). La condición humana. Barcelona: Paidós.

Baca, E. (2007). Teoria del símptoma mental. Madrid: Tricastela.

Begler, J. (1998). Psicologia de la conducta. Buenos Aires: Paidós.

Bolea, E. i Gallardo, A. (2012) Alumnado con dificultades de regulación del comportamiento (vol. II): secundària. Barcelona: Graó. Ibid, Ubieto, (2002).

Buffone, J.E. (2017).“Ir hacia” desde los otros. La apropiación de la noción de arco intencional en la teoria de Merleau-Ponty. Recuperat el 18 de maig de http://www.scielo.org.mx/pdf/dianoia/v62n79/0185-2450-dianoia-62-79-00077.pdf

Dargenfield, M. (2016). Sense un lloc a la teva ment, sense un lloc al món. Aspectes tècnics del treball amb adolescents negligits. Ponència presentada a les XXXI Jornades de la Revista Catalana de Psicoanàlisi. 16 de novembre de 2016. Centre de Cultura Contemporània de Barcelona.

Gabriel, M. (2016). Yo no soy mi cerebro. Filosofia de la mente para el siglo XXI. Barcelona: Ediciones de Pasado y Presente.

Garcés, M. (2015). Filosofia inacabada. Barcelona: Galaxia Gutemberg.

Michel, J. (2014). Ricoeur y sus contemporáneos. Madrid: biblioteca Nueva.

Miller, J.A. (1993). Jacques Lacan: Observaciones sobre su concepto de pasaje al acto. A Infortunios del acto analítico. Buenos Aires: Atuel.

Pérez, M i Ubieto, J.R. (2018). Niñ@s híper. Infancias hiperactivas, hipersexualizadas, hiperconectadas. Barcelona: NED Ediciones.

Roman, B. (2014). Sense els altres no podríem ser nosaltres. Valors, Revista de reflexió i diàleg, 112, 14-17.

Sartre, J.P. (1999). El existencialismo es un humanismo. Barcelona: Edhasa.

Sosa, J. (2008). Del síntoma y sus paradojas. Revista L’Interrogant, nº8, 58, 11-17.

Ubieto, J.R. (2002). Los trastornos disociales en la Infancia y Adolescencia: ¿nuevas patologías o nuevas respuestas?”. Full Informatiu COPC. Núm. de diciembre de 2002. Barcelona: Col·legi Oficial de Psiccòlegs de Catalunya.

Ubieto, J. R. (2007). Adolescencia, diferencia y construcción de la Identidad. Recuperat el 5 de maig de 2018 de http://www.addif.org/addif_web/Documents_files/conferenciaubieto2.pdf

Published

2018-11-26

Issue

Section

Educational Psychology and Counselling