La construcció del vincle social al final de la primera infància

Autors/ores

  • Ramon Almirall Ferran Psicòleg. Assessor psicopedagògic. EAP Horta Guinardó Professor associat. Dep. de Psicologia Evolutiva i de l’Educació. UB

Paraules clau:

Assessorament psicopedagògic, Educació infantil, Vincle social, Psicologia evolutiva

Resum

En aquest treball es planteja una reflexió entorn al sorgiment i desenvolupament del vincle social per part de nens i nenes al final de la primera infància. Es descriu el vincle social com una construcció, a la qual hi intervenen aspectes cognitius, emocionals i pragmàtics, i s’exposen arguments per justificar aquesta concepció, tot fent referència a aspectes maduratius, d’aprenentatge i de desenvolupament que hi intervenen. Per acabar es fan algunes consideracions, adreçades als professionals, en relació a l’emergència del vincle social i a la manera d’observar-ne l’evolució i d’afavorir-ne el desenvolupament.

Referències

Bowlby, J. (1989) Una base segura. Aplicaciones clínicas de una Teoría del apego. Barcelona: Paidós.

Bruner, J. (2002) Acción pensamiento y lenguaje. Madrid: Alianza

Cyrulnik, B. (2002) Los patitos feos. La resiliencia: una infancia infeliz no determina la vida. Barcelona: Gedisa

Forés, A i Grané, J. (2008) La resiliencia. Crecer desde la adversidad. Barcelona: Plataforma

Moreno, M. C. i Cubero, R. (1990). Relaciones sociales: Familia, escuela compañeros. Años preescolares. A J.

Palacios, C. Coll y A. Marchesi (Comps.), Desarrollo psicológico y educación I. Madrid: Alianza.

Palacios ,J., González, M.M. i Padilla M.L. (2001) Conocimiento social y desarrollo de normas y valores entre

los 2 y los 6 años. A J. Palacios, C. Coll y A. Marchesi (Comps.), Desarrollo psicológico y educación I. Madrid: Alianza.

Rogoff, B.(1993). Aprendices del pensamiento. Desarrollo cognitivo en el contexto social. Barcelona.

Paidós.Vigotski, L. (1984) Aprendizaje y desarrollo intelectual en la edad escolar. Infancia y aprendizaje 27-28

(pp105-118)

Publicades

05.04.2014

Número

Secció

Psicopedagogia i Orientació

Articles més llegits del mateix autor/a