Investigació-Acció en la transformació d’un centre cap a la inclusió
DOI:
https://doi.org/10.32093/ambits.v0i50.1224Paraules clau:
Treball col·laboratiu, Orientació i currículum, Xarxes de suport, Cooperació interprofessionalResum
El monogràfic que presentem reflexa tot el procés de transformació pel que ha passat un centre de la Comunitat Valenciana. El Centre Rural Agrupat (CRA) Benavites -Quart de les Valls, es considera referent a la nostra Comunitat, quan parlem d’una escola inclusiva. Mostrem com les polítiques, cultures i pràctiques de l’escola inclusiva poden portar-se a la realitat, en un procés que està en canvi continuat, basant-se en la investigació- acció i amb la participació de tota la comunitat educativa. En eixe sentit és necessari treballar amb l’entorn més pròxim, obrir les portes del centre al context i potenciar la formació del professorat, per tal de construir l’escola que volem, una escola més inclusiva cada dia.
Actualment, el CRA continua formant-se amb la col·laboració de la Universitat Jaume I i del CEFIRE Específic d’Educació Inclusiva. En concret, el paper del CEFIRE Específic d’Educació Inclusiva de la Comunitat Valenciana és ara col·laborador en aquesta formació i desenvolupa al mateix temps un projecte d’investigació on s’analitza quin és el model d’orientació que necessitem al nou paradigma de l’escola inclusiva.
Si canvien els valors, l’estructura i les practiques, l’equip d’orientació ha d’adaptar-se al nou model, per treballar de manera cooperativa i fer possible la presència, participació i aprenentatge de tot l’alumnat des d’una vessant de cooperació i assessorament en tot el procés d’ensenyament i aprenentatge.
Referències
Ainscow, M., &West, M. (2008). Mejorar las escuelas urbanas: Liderazgo y colaboración (Vol. 112). Narcea Ediciones.
Alba Pastor, C. (2016). Diseño universal para el aprendizaje: educación para todos y prácticas de enseñanza inclusivas (No. 371.1 D611d). Ed. Morata.
Arnaiz, P. (2012). Escuelas eficaces e inclusivas: cómo favorecer su desarrollo. Educatiosiglo XXI, 30(1), 25-44.Consultat el 17 d’octubre de 2018, disponible en:
Duran, D. (Coord.) (2018). Llegim i escrivim en parella. Tutoria entre iguals, amb implicació familiar, per a la competència comunicativa. Barcelona: Horsori
Echeita, G. (2013). Inclusión y exclusión educativa: de nuevo," voz y quebranto". Reice: Revista Iberoamericana sobre calidad, eficacia y cambio en educación, 11(2), 99-118. Consultat el 20 de maig de 2018, disponible en:
http://www.redalyc.org/pdf/551/55127024005.pdf
Echeita, G., & Calderón, I. (2014). Obstáculos a la inclusión: cuestionando concepciones y prácticas sobre la evaluación psicopedagógica. Àmbits de Psicopedagogia i Orientació, 41, 67-98. Consultat el 17 de juny de 2018, disponible en: https://www.researchgate.net/publication/262763685_Obstaculos_a_la_inclusion _cuestionando_ concepciones_y_practicas_de_evaluacion_psicopedagogica
Echeita, G., & Fernández-Blázquez, M. L. D. L. (2018). Un departamento de orientación singular en un centro educativo que tiene la colaboración como seña de identidad. Revista de currículum y formación del profesorado, 22(2), 139-161. Consultat el 3 d’octubre de 2018, disponible en: https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/66367
KAGAN, S. (1999): Cooperative Learning. San Clemente: Resources for Teachers, Inc.
KAGAN, S. (2001): “Kagan Structuresand Learning Together. What is the Difference?”. Kagan Online Magazine.
Muntaner J. J., Rosselló, M. R. & De la Iglesia Mayol, B. (2016). Buenas prácticas en educación inclusiva. Educatiosiglo XXI, 34(1), 31-49. Consultat el 3 de setembre de 2018, disponible en:
Descàrregues
Publicades
Número
Secció
Llicència
Els autors/ores conserven els drets d'autor i concedeixen a la revista el dret de primera publicació de l'obra, registrada sota una llicència Creative Commons Reconeixement-NoComercial-Sense Obra Derivada. Aquesta llicència permet la descàrrega de les obres, i que es puguin compartir amb altres sempre que se’n reconegui l'autoria, però no permet que siguin modificades de cap manera, ni ser utilitzades amb finalitat comercial.