Transformació educativa a l’escola Concepción Arenal: un model d’èxit i inclusió

Autors/ores

  • Begonya Parés Tegido Directora de l’Escola Concepción Arenal. Barcelona
  • Xavier Campos Ripollès Cap d’estudis de l’Escola Concepción Arenal. Barcelona

DOI:

https://doi.org/10.32093/ambits.vi60504965

Paraules clau:

Transformació educativa, codocència, educació a temps complet, impuls de la lectura, equitat acadèmica

Resum

La transformació educativa a l'escola Concepción Arenal, situada a un barri d’alta complexitat social de Barcelona, exemplifica la implementació reeixida d'estratègies pedagògiques inclusives i equitatives.

Des del 2013, l'escola ha experimentat un canvi profund, centrant-se en la millora dels resultats acadèmics i la cohesió social mitjançant un model d’educació a temps complet. Les estratègies clau inclouen la codocència, l’impuls de la lectura, i el lideratge de l’equip directiu per garantir unes activitats de qualitat més enllà de l’horari lectiu amb l’objectiu de reduir les desigualtats socials de l’alumnat. Aquests esforços, combinats amb l’aplicació d’actuacions per involucrar les famílies a la vida escolar, com la creació d’espais de participació de mares i pares a l’aula o les crides, han millorat significativament el rendiment acadèmic i la cohesió social. Els resultats mostren un augment en la participació familiar, una reducció de l'absentisme, així com una millora dels resultats acadèmics de centre, els quals superen la mitjana de Catalunya.

Aquest article ressalta el valor de l'extensió horària escolar i el paper de la participació comunitària per aconseguir equitat educativa i ofereix pistes valuoses per a altres centres que afronten reptes socioeconòmics similars arreu d'Europa.

Referències

Campos Pascual, V. (2022). Estudi de l’equitat educativa d’una escola a través de les competències bàsiques. https://drive.google.com/file/d/1zlORToDOwsE6ighqWpTRT2wKKqsesKDw/view?usp=drive_link

Centre de Recursos Pedagògics Específics de Suport a la Innovació i a la Recerca Educativa (CESIRE). https://serveiseducatius.xtec.cat/cesire/

CESIRE. AraMAT https://serveiseducatius.xtec.cat/cesire/recurs-eco2/aramat/

Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu. Avaluació de sisè d’educació primària http://csda.gencat.cat/ca/arees-actuacio/avaluacions-consell/avaluacio-sise-primaria/

Departament d’Educació. Generalitat de Catalunya (a). Impuls de la lectura https://xtec.gencat.cat/ca/innovacio/programes_innovacio/educacio-infantil-i-primaria/impuls-de-la-lectura-ilec/

Departament d’Educació. Generalitat de Catalunya (b). AraESCRIC (2015) https://xtec.gencat.cat/ca/projectes/escriptura/ara-escric/

Departament d’Educació. Generalitat de Catalunya (c). Programa d’Aprenentatge inicial de la lectura (AIL) https://xtec.gencat.cat/web/.content/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/0070/a3ae4ccb-beae-41bc-8384-3feaf666a084/conferencia5.pdf.

Departament d’Educació. Generalitat de Catalunya, Fundació Jaume Bofill, Consorci d’Educació de Barcelona i Institut de Ciències de l’Educació de la UAB. Programa Magnet https://magnet.cat/

Departament d’Educació. Generalitat de Catalunya (d). Pla d’educació digital de Catalunya https://educacio.gencat.cat/ca/departament/linies-estrategiques/pla-educacio-digital/index.html

Escola Concepción Arenal (2013). Projecte Integral per a l’Èxit Educatiu https://drive.google.com/file/d/1QG7XUWS2roTaO7PkkBHuNgUu6HXqd3EJ/view

Escola Concepción Arenal (a). Espai Familiar https://agora.xtec.cat/esc-concepcion-arenal/portada/espai-familiar/

Escola Concepción Arenal (b). Juguem en família https://agora.xtec.cat/esc-concepcion-arenal/?s=Juguem+fam%C3%ADlia

Escola Concepción Arenal (c). Racó de famílies https://agora.xtec.cat/esc-concepcion-arenal/infantil/raco-de-families/

Escola Concepción Arenal (d). Crida per organitzar festa Estima’t https://agora.xtec.cat/esc-concepcion-arenal/infantil/festa-estimat-reunio-families-escola/

Escola Concepción Arenal (2024). Memòria curs 2023-2024 https://drive.google.com/file/d/1i5fv7MR8xqgY98Trmpw_KOMeIkG0Vdiv/view?usp=sharing

Huguet T. (2006). Apprendre junts a l’aula. Una proposta inclusiva. Barcelona. Graó.

Jábega, A. (2008). El primer acercamiento al mundo de la música 24,1-7. Revista Relafare.

Mateos, F., Olmedo, F.J., Esteban, M., & Amador, L.A. (2019). Lengua materna, cultura y rendimiento en un contexto multicultural de Educación Infantil. 18(2), 44-54. Ocnos.

Moriana, J., Alós, A., Alcalá, F., Pino, R., Herruzo, M.J., & Ruíz, R. (2006). Actividades extraescolares y rendimiento académico en alumnos de educación secundaria 4, 35-47. Electronic journal of research in educational psychology.

Oller M, Navas C I Carreres J. (2018) Docència compartida a l’aula; reptes I possibilitats. Guix.

Ragnarsdottir, Laufey, Alfgeir Kristjansson, Ingibjorb Thorisdottir, John Allegrante, Heiddis Valdimarsdottir, Steinunn Gestsdottiri Inga Sigfusdottir (2017), Cumulative Risk Over the Early Life Course and its Relation to Academic, Preventive Medicine, vol. 96, pp. 36-41.

Teixidor J. (2008) Desdoblar? O Dos docents a l’aula. Groc.

Varela, L. (2006). Evaluación de programas extraescolares: importancia del nivel de participación en las percepciones sobre el tiempo libre, rendimiento académico y habilidad deportiva de los participantes. 13, 207-219. Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxía e Educación.

Publicades

19.11.2024

Número

Secció

Monogràfic "Funció social de l'escola. Equitat i inclusió"

Articles més llegits del mateix autor/a