Educational transformation at Concepción Arenal School: a model of success and inclusion

Authors

  • Begonya Parés Tegido Headmaster of Escola Concepción Arenal. Barcelona
  • Xavier Campos Ripollès Head of studies of Escola Concepción Arenal. Barcelona

DOI:

https://doi.org/10.32093/ambits.vi60504965

Keywords:

Educational transformation, co-teaching, full-time education model, promoting reading, educational equity

Abstract

The educational transformation at the Concepción Arenal school, located in a highly socially complex neighbourhood in Barcelona, ​​exemplifies the successful implementation of inclusive and equitable pedagogical strategies.

Since 2013, the school has undergone a profound change, focusing on improving student academic results and social cohesion through a full-time education model. Key strategies include co-teaching, promoting reading and leadership by the management team to ensure quality activities beyond school hours, with the aim of reducing social inequalities among students. These efforts, combined with the implementation of actions to involve families in school life, such as creating spaces for participation of mothers and fathers in the classroom or calls for collaboration in different activities, have significantly improved academic performance and social cohesion. The results show an increase in family participation, a reduction in absenteeism and an improvement in the school's academic results, which exceed the average for Catalonia.

This article highlights the value of extended school hours and the role of community participation in achieving educational equity, and offers valuable insights for other schools across Europe facing similar socio-economic challenges.

References

Campos Pascual, V. (2022). Estudi de l’equitat educativa d’una escola a través de les competències bàsiques. https://drive.google.com/file/d/1zlORToDOwsE6ighqWpTRT2wKKqsesKDw/view?usp=drive_link

Centre de Recursos Pedagògics Específics de Suport a la Innovació i a la Recerca Educativa (CESIRE). https://serveiseducatius.xtec.cat/cesire/

CESIRE. AraMAT https://serveiseducatius.xtec.cat/cesire/recurs-eco2/aramat/

Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu. Avaluació de sisè d’educació primària http://csda.gencat.cat/ca/arees-actuacio/avaluacions-consell/avaluacio-sise-primaria/

Departament d’Educació. Generalitat de Catalunya (a). Impuls de la lectura https://xtec.gencat.cat/ca/innovacio/programes_innovacio/educacio-infantil-i-primaria/impuls-de-la-lectura-ilec/

Departament d’Educació. Generalitat de Catalunya (b). AraESCRIC (2015) https://xtec.gencat.cat/ca/projectes/escriptura/ara-escric/

Departament d’Educació. Generalitat de Catalunya (c). Programa d’Aprenentatge inicial de la lectura (AIL) https://xtec.gencat.cat/web/.content/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/0070/a3ae4ccb-beae-41bc-8384-3feaf666a084/conferencia5.pdf.

Departament d’Educació. Generalitat de Catalunya, Fundació Jaume Bofill, Consorci d’Educació de Barcelona i Institut de Ciències de l’Educació de la UAB. Programa Magnet https://magnet.cat/

Departament d’Educació. Generalitat de Catalunya (d). Pla d’educació digital de Catalunya https://educacio.gencat.cat/ca/departament/linies-estrategiques/pla-educacio-digital/index.html

Escola Concepción Arenal (2013). Projecte Integral per a l’Èxit Educatiu https://drive.google.com/file/d/1QG7XUWS2roTaO7PkkBHuNgUu6HXqd3EJ/view

Escola Concepción Arenal (a). Espai Familiar https://agora.xtec.cat/esc-concepcion-arenal/portada/espai-familiar/

Escola Concepción Arenal (b). Juguem en família https://agora.xtec.cat/esc-concepcion-arenal/?s=Juguem+fam%C3%ADlia

Escola Concepción Arenal (c). Racó de famílies https://agora.xtec.cat/esc-concepcion-arenal/infantil/raco-de-families/

Escola Concepción Arenal (d). Crida per organitzar festa Estima’t https://agora.xtec.cat/esc-concepcion-arenal/infantil/festa-estimat-reunio-families-escola/

Escola Concepción Arenal (2024). Memòria curs 2023-2024 https://drive.google.com/file/d/1i5fv7MR8xqgY98Trmpw_KOMeIkG0Vdiv/view?usp=sharing

Huguet T. (2006). Apprendre junts a l’aula. Una proposta inclusiva. Barcelona. Graó.

Jábega, A. (2008). El primer acercamiento al mundo de la música 24,1-7. Revista Relafare.

Mateos, F., Olmedo, F.J., Esteban, M., & Amador, L.A. (2019). Lengua materna, cultura y rendimiento en un contexto multicultural de Educación Infantil. 18(2), 44-54. Ocnos.

Moriana, J., Alós, A., Alcalá, F., Pino, R., Herruzo, M.J., & Ruíz, R. (2006). Actividades extraescolares y rendimiento académico en alumnos de educación secundaria 4, 35-47. Electronic journal of research in educational psychology.

Oller M, Navas C I Carreres J. (2018) Docència compartida a l’aula; reptes I possibilitats. Guix.

Ragnarsdottir, Laufey, Alfgeir Kristjansson, Ingibjorb Thorisdottir, John Allegrante, Heiddis Valdimarsdottir, Steinunn Gestsdottiri Inga Sigfusdottir (2017), Cumulative Risk Over the Early Life Course and its Relation to Academic, Preventive Medicine, vol. 96, pp. 36-41.

Teixidor J. (2008) Desdoblar? O Dos docents a l’aula. Groc.

Varela, L. (2006). Evaluación de programas extraescolares: importancia del nivel de participación en las percepciones sobre el tiempo libre, rendimiento académico y habilidad deportiva de los participantes. 13, 207-219. Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxía e Educación.

Published

2024-11-19

Issue

Section

MONOGRAPHIC “Social function of the school. Equity and inclusion”.

Most read articles by the same author(s)