The impact of digital information technologies on the school curriculum: an ongoing transformation*

Authors

  • César Coll Department of Evolutionary Psychology and Education. University of Barcelona

Abstract

The article analyses the changes that digital technologies of information and communication are bringing into the curriculum. So far, these changes, actually more modest than expected, are primarily the result of the incorporation of ICT to school education as learning content and methodological resources to promote learning and improve instruction. ICT, however, have strongly penetrated into virtually all spheres of human activity, transforming the social and cultural practices and enabling the emergence of new contexts of development, socialization and training that provide new and unprecedented opportunities for learning. It is impossible that education could stay outside of this process of transformation for a long time. ICT are changing the ecology of learning, which will oblige to review in depth the school curriculum and education, rather in a short than in a medium term.

* [The original of this article was published in Catalan in the magazine Àmbits de Psicopedagogia núm 31, winter 2011]
winter

 

 

References

Brigid Barron, B. (2006). Interest and Self-Sustained Learning as Catalysts of Development: A Learning Ecology Perspective. Human Development, 49, 193-224.

Castells, M. (2000). La era de la información. Vol. 1. La sociedad red. 2 ª edición. Madrid: Alianza.

Coll, C. (2009). Aprender y enseñar con las TIC: expectativas, realidad y potencialidades. En R. Carneiro, JC Toscano & T. Díaz (Coords.), Los desafíos de las TIC para el cambio educativo (pp. 113-126). Madrid: OEI / Fundación Santillana.

Coll, C., Mauri, T. & Onrubia, J. (2008). La utilizacion de las tecnologías de la información y la comunicación en la educación: del diseño tecno-pedagógico a las prácticas de uso. En C. Cuello & C. Monereo (Comps.), Psicología de la educación virtual (pp. 74-103). Madrid: Morata.

Coll, C. & Illera, JL (2008). Alfabetización, Nuevas alfabetización y alfabetización digital: las TIC en el currículo escolar. En C. Cuello & C. Monereo (Comps.), Psicología de la educación virtual (pp. 325-347). Madrid: Morata.

Cuban, L. (2003). Sonido much high-tech money invested, sonido little use and change in practice: how come? Documento en línea. Consultado (13/02/2011) en: http://www.faculty.pnc.edu/DPratt/271/cuban.htm

Gilster, P. (1997). Digital Literacy. New York: John Wiley.

Kozulin, A. (2000). Instrumentos psicológicos. La educación desde una perspectiva sociocultural. Barcelona: Paidós [publicación original en inglés 1988].

Marín, J. & Barlam, R. (2011). Enseñar en la sociedad del conocimiento, reflexiones desde el pupitre. Barcelona: Horsori.

Sigalés, C. (2008). Els factors d' influència en l'ús educatiu d'Internet por part del professorat d'educació primària i secundària obligatòria de Catalunya. Tesis doctoral. Departamento de Psicologia Evolutiva i de l' Educació. Universitat de Barcelona.

US Department of Education. (2010). Draft 2010 National Educational Technology Plan. Documento en

línea. Consultado (13/02/2011) en: http://www.ed.gov/technology/netp-

Published

2014-01-15

Issue

Section

Educational Psychology and Counselling