The place of clinical psychology in the USEE. Reflections on the experience of the USEE of the Guinardó School
Abstract
The incorporation of the USEE model (support units to special education) to school has meant a new stimulus to the inclusion which means, in turn, the attention to disabilities and mental disorders. There is a model of intervention in Disabilities (AAIDD) and another one for mental disorders ICD-10 and DSM-IV, designs very close that should be converging in schoolscenters. The article describes a way of inclusion from clinical psychology inside the shool, from intervention protocols, commons or specifics accordying to the type of disorder, a standard procedure that allows adjustable work to the individual needs. Exemplified by the experience of USEE Guinardó School of Barcelona.
References
Agulló, M. (2002). Nuestro papel ante las “mentes en desventaja”. Cuadernos de Medicina Psicosomática y Psiquiatría de Enlace, 60 /61: 76-78
Agulló, M. (2009). Los libros también tienen una buena añada. Cuadernos de Medicina Psicosomática y Psiquiatría de Enlace, 91: 55-56
Instituto de Salud Pública y Adicciones, Ayuntamiento de Madrid (2012) . Protocolo de intervención psicológica. Disponible en: http://www.madrid.es/Unidades
Descentralizadas/Salud/Publicaciones%20Propias%20Madrid%20salud/Publicaciones%20Propias%20ISP%20e%20IA/Folletos%20IA/Documentos%20tecnicos/protocolo_psicologico.pdf
American Association on Intellectual and Developmental Disabilities (2011). Discapacidad intelectual. Definición, clasificación y sistemas de apoyo. Madrid: Alianza Editorial
American Psychiatric Association (2001). DSM-IV-TR. Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales. Barcelona: Editorial Masson
American Psychiatric Association. Society of Clinical Psychology. Qué es la psicología clínica. Disponible en: www.apa.org/divisions/div12/aboutcp.html
Colegio Oficial de Psicólogos (1998). Perfiles profesionales del Psicólogo. Disponible en: www.cop.es/perfiles/contenido/clinica.pdf
Departament d’Ensenyament (1997). Decret 299/1997, de 25 de novembre, sobre l'atenció educativa a l'alumnat amb necessitats educatives especials. Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (Pàg. 13889)
Departament d’Ensenyament (2012). Organització i funcionament del curs. Disponible en: http://educacio.gencat.cat/portal/page/portal/Educacio/PCentrePrivat/ PCPNormativa/Organitzacio FuncionamentCurs3
Duran, D.; Giné, C., i Marchesi, A. (2010). Guia per a l’anàlisi, la reflexió i la valoració de pràctiques inclusives. Barcelona: Generalitat de Catalunya. Departament d’Educació, Servei de Comunicació i Publicacions
Federación Europea de Asociaciones de Psicólogos (EFPA) (2003). Psicología clínica y psiquiatría. Papeles del Psicólogo, 85 (24).
Frith U. (2011). Autismo. Hacia una explicación del enigma. Madrid: Alianza Editorial
Generalitat de Catalunya (2009). Llei d’Educació de Catalunya. Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya: 5422 - 16/07/2009
Instituto de Salud Pública y Adicciones, Ayuntamiento de Madrid (2012). Protocolo de intervención psicológica. Disponible en: http://www.madrid.es/Unidades Descentralizadas/Salud/Publicaciones%20Propias%20Madrid%20salud/Publicaciones%20Propias%20ISP%20e%20IA/Folletos%20IA/Documentos%20tecnicos/protocolo_psicologico.pdf
López Méndez, E. y Costa Cabanillas, M.(2012). Desvelar el secreto de los enigmas, despatologizar la psicología clínica. Papeles del Psicólogo, 33(3) pp. 162-171
Otero i Triola, A. (2008). Orientacions a l’entorn de les Unitats de Suport a l’Educació Especial –USEE. Disponible en: http://www20.gencat.cat/docs/Educacio/Home/ Serveis%20Territorials/Girona/Documents/ORIENTACIONS%20USEE%20Octubre%202008.doc
Pérez, M. et Al (2003). Guía de tratamientos psicológicos eficaces III. Infancia y adolescencia. Madrid: Editorial Pirámide
Salvador Carulla L, Rodríguez Blázquez C. (2001): Mentes en desventaja. La discapacidad intelectual. Barcelona: Ed. Océano. Col. Punto de encuentro.
Santacreu Mas, J. (2011): Protocolo general de intervención clínica en psicología. Disponible en: http://web.uam.es/centros/psicologia/paginas/mpcs/doc/protocolo_general.pdf
Tomas, J. (2001). Clasificación Internacional Enfermedades Multiaxial Infancia Adolescencia. Traducción revisión (CIE-MIA-10). Barcelona: Unitat Paidopsiquiatria Vall d’Hebron.
Toro J. (2010). El adolescente en su mundo. Riesgos, problemas y trastornos. Madrid: Editorial Pirámide
Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors maintain their copyright and give the right to the first publication of the work to the journal, registered under a Creative Commons Attribution-Non Commercial-NoDerivs license. This license allows others to download the works and to share them with others as long as they credit the author, but it does not allow for any kind of modification or commercial use.