The impact of digital information and communication technologies on the school curriculum: an ongoing transformation

Authors

  • César Coll Department of Evolutionary Psychology and Education. University of Barcelona

Abstract

The article analyzes the changes that digital technologies of information and communication are bringing into the curriculum. So far, these rather modest amd less than expected changes are primarily the result of the incorporation of ICT into school education as learning content and methodological resources to promote learning and improve instruction. The ICT, however, have strongly penetrated virtually all spheres of human activity, transforming the social and cultural practices and enabling the emergence of new contexts of development, socialization and training that provide new and unprecedented opportunities for learning. It is impossible for the educational system to stay outside of this process of transformation for munch longer. The ICT are changing the ecology of learning, and this fact will oblige an in-depth revision of the school curriculum and education.

References

Brigid Barron, B. (2006). Interest and Self-Sustained Learning as Catalysts of Development: A Learning Ecology Perspective. Human Development, 49, 193-224

Castells, M. (2000). La era de la información. Vol 1. La sociedad red. 2ª edición. Madrid: Alianza.

Coll, C. (2009). Aprender y enseñar con las TIC: expectativas, realidad y potencialidades. En R. Carneiro, J. C. Toscano &T. Díaz (Coords.), Los desafíos de las TIC para el cambio educativo (pp. 113-126). Madrid: OEI / Fundación Santillana.

Coll, C., Mauri, T. & Onrubia, J. (2008). La utilización de las tecnologías de la información y la comunicación en la educación: del diseño tecno-pedagógico a las prácticas de uso. En C. Coll & C. Monereo (Comps.), Psicología de la educación virtual (pp. 74-103). Madrid: Morata.

Coll, C. & Illera, J.L. (2008). Alfabetización, nuevas alfabetizaciones y alfabetización digital: Las TIC en el currículum escolar. En C. Coll & C. Monereo (Comps.), Psicología de la educación virtual (pp. 325-347). Madrid: Morata.

Cuban, L. (2003). So munch high-tech money invested, so little use and change in practice: how come? Document en línia. Consultat (13.02.2011) a: http://www.faculty.pnc.edu/DPratt/271/cuban.htm

Gilster, P. (1997). Digital Literacy. New York: John Wiley.

Kozulin, A. (2000). Instrumentos psicológicos. La educación desde una perspectiva sociocultural. Barcelona: Paidós [publicació original en anglès en 1988].

Marín, J. & Barlam, R. (en premsa). Enseñar en la sociedad del conocimiento, reflexiones desde el pupitre. Barcelona.: Horsori.

Sigalès, C. (2008). Els factors d'influència en l'ús educatiu d'Internet per part del professorat d'educació primària i secundària obligatòria de Catalunya. Tesis doctoral. Departament de Psicologia Evolutiva i de l'Educació. Universitat de Barcelona.

U.S. Department of Education. (2010). Draft 2010 National Educational Technology Plan. Document en línia. Consultat (13.02.2011) a: http://www.ed.gov/technology/netp-

Downloads

Published

2019-07-28

Issue

Section

Educational Psychology and Counselling