Towards also competent educational organizations

Authors

  • Montserrat Carné i Valls Marta Mata de Montornès del Vallès secondary school
  • Ramon Coma i Dosrius Marta Mata de Montornès del Vallès secondary school
  • Núria Pratdesaba i López Marta Mata de Montornès del Vallès secondary school

Abstract

In this article, the authors expose that a competence approachment is more than only what we use to work about basic competences with our pupils. It’s also necessary to talk about the professional competences of our teachers and about the transformation of the educational canter’s organization. They consider the teamwork, the methodological coordination and the formation for the professorship as a fundamental instruments for the improvement of the teaching competences. On the other hand, they give support to the organizational changes that makes easier to reach good educational results.

References

BONALS, JOAN: "El trabajo en equipo del profesorado" Biblioteca de Aula. Graó, 101. Abril 1996.

CARNÉ, MONTSERRAT.; COMA, RAMON: “Diversitat i excel·lència” a Currículum i Organització. Direcció general de l’educació Bàsica i el Batxillerat. Departament d’Educació, 2009.

COMA DOSRIUS, RAMON: “Observació grupal i estratègies del professorat a la secundària” Àmbits de Psicopedagogia núm. 6, pp. 14-17, tardor de 2002
GENERALITAT DE CATALUNYA Departament de Treball i Indústria
Centre d’Innovació i Desenvolupament Empresarial (CIDEM) (2006): Excel·lència en l’educació, el model europeu de qualitat aplicat a la gestió dels centres educatius.

MONEREO, CARLES (2005): Internet y competencias básicas. Barcelona: Graó

PERRENOUD, PHILIPPE (2004): Diez nuevas competencias para ensenyar. Barcelona: Graó

PRATDESABA LÓPEZ, NÚRIA: "IES Marta Mata: Organització del treball per competències" a Revista Catalana de Pedagogia. Monogràfic sobre competències bàsiques. 2010.

PRATDESABA LÓPEZ, NÚRIA: "Reflexió sobre l'avaluació: una nova filosofia" Perspectiva Escolar, núm. 227. Setembre 1998

SARRAMONA, JAUME (2004): Las competencias básicas en la educación obligatoria. Barcelona: CEAC

Downloads

Published

2020-02-11

Issue

Section

Educational Psychology and Counselling