Strategies towards an inclusive school

Document for trainers

Authors

  • Dolors Gispert Sala Educational Service Esplugues de Llobregat- Sant Just Desvern
  • Juanjo Gómez Piriz Educational Service Esplugues de Llobregat- Sant Just Desvern
  • Teresa Huguet Comelles Educational Service Esplugues de Llobregat- Sant Just Desvern
  • Elisabet Morillo Verdejo Educational Service Esplugues de Llobregat- Sant Just Desvern
  • Cèlia Torres Pubill Educational Service Esplugues de Llobregat- Sant Just Desvern
  • Maria Vilella Martí Educational Service Esplugues de Llobregat- Sant Just Desvern

Abstract

The Service of Education proposes to the teachers of the Formation Planning of the Area, that should take in their specific classes, workshops, speeches...aspects and parameters of educational inclusion. In this way, it came the idea of creating a criterion orientation for the teachers as a propose of support for the thinking and planning of shares they use in the activities of teachers formation to take care of all kinds of students that they can find in class.

References

AADD (2005). Anàlisi de la situació actual de l’atenció a la diversitat a Catalunya i propostes de l’ACPEAP per avançar cap a una escola més inclusiva. Document elaborat per una Comissió de l’ACPEAP sobre escola inclusiva. Àmbits de psicopedagogia Núm. 14, pàg. 28-37

AINSCOW,M. (2004). Desarrollo de escuelas inclusivas. Ideas, propuestas y experiencias para mejorar las instituciones escolares. Madrid: Narcea.

BOOTH, T; AINSCOW, M (2002): Guía para la evaluación y mejora de la educación inclusiva. Desarrollando el aprendizaje y la participación en las escuelas (Index of inclusion) Madrid: Consorcio Universitario Para la Educación Inclusiva. Universidad Autónoma.

DEL CARMEN, Ll (2001) L’Assessorament als centres en el Disseny i Experimentació de Projectes Didàctics: Estudi d’un cas, Àmbits de psicopedagogia Núm. 2, pàg. 19- 21

GENERALITAT DE CATALUNYA. DEPARTAMENT D’EDUCACIÓ. Decret 142/2007, de 26 de juny, pel qual s’estableix l’ordenació dels ensenyaments de l’Educació Primària

GINER, C (2007) “ Construir una escola per a tothom”, xerrada al Servei Educatiu Baix Llobregat 8, Esplugues de Llobregat, maig 2007

HUGUET, T (2006): Aprendre junts a l’aula. Una proposta inclusiva. Barcelona : Graó

REVERTER, R. (2007) “ No separeu els infants. Tot recordant la Marta Mata”. Àmbits de Psicopedagogia, núm 20, estiu 2007, pàg 6-9

STAINBACK,S; STAINBACK,W. (2004). Aulas inclusivas. Un nuevo modo de enfocar y vivir el currículo. Madrid: Narcea.

Downloads

Published

2007-11-01

Issue

Section

Educational Psychology and Counselling