Notes for a consensual document on the prevention and intervention in situations of agitation crisis in educational centers

Authors

  • Oscar Puigardeu Aramendia Generalitat de Catalunya

Keywords:

Containment, Behavioral Disorders, Special Educational Needs, Agitation Crisis

Abstract

The CRETDIC Barcelona city, from your experience, has detected the concern of teachers and educational institutions in general, about the problems generated for intervention and management in agitation crisis that may suffer some students with especial needs arising from TEA, CT or other mental disorders. These situations, although very extraordinary, generate significant anxiety in educational institutions. We propose the elaboration of a consensus document that would guide, and allow the centers to make informed, rapid, safe, effective and ethical decisions in the face of crisis situations of agitation, once their proposals are contextualized in the educational context of each center. In the present article we present some proposals that can be used to guide the intervention and assist students in crisis situations of agitation in the school. We will review those situations that require verbal, physical restraint or that may require the intervention of medical emergency services all with the intention of contributing elements to the reflection of teachers.

References

Cañedo, R. (2011 ). Guías para la práctica clínica:qué son, dónde y cómo buscarlas. Revista cubana de información en ciencias de la Salud, Vol.23 (2). pp. 159-162.

Canimas Brugué, J. E. (2008). Força i violència en l'educació social. Girona: Diputació de Girona.

Colegio oficial de enfermería de Barcelona. (2006). Consideraciones ante las contenciones físicas y/o mecánicas: aspectos éticos y legales. Barcelona: Col·legi Oficial d'Infermeria de Barcelona.

Fundación Uliazpi. (2000). Protocolo de actuación ante conductas desafiantes graves y uso de intervenciones físicas. Mardid: FEAPS.

Generalitat de Catalunya, D. E. (2013). El TDAH. Detecció i intervenció en l'àmbit educatiu. Barcelona: Generalitat de Catalunya.

Jakson, R. F. (1998). Guidelines for clinical guidelines. BMJ 1998;317: 427-8.

Merino, M. G. (2010). Guia para profesores y educadores de alumnos con autismo. Federacion autismo Castilla Leon.

Síndic de greuges. Generalitat de Catalunya. (2003). Regulació i Límits de les mesures de contenció al centres de menors. A S. d. Catalunya, Informe anual (p. 91-92). Barcelona: Generalitat de Catalunya.

Vazquez, V. E. (2010). La profesión docente y la ética del cuidado. Revista electrónica de investigación educativa.

Villalibre, C. (2013) Concepto de urgencia, emergencia, castástrofe y desastre: Revisiónhistórica y bibliográfica. Disponible a: http://digibuo.uniovi.es/dspace/bitstream/10651/17739/3/TFM%20cristina.pdf

Published

2018-05-24

Issue

Section

Educational Psychology and Counselling