Develop support for inclusion within the classroom with cooperative learning teams

Authors

  • Mercè Juan Millera Barrier Cooperative Learning Group - Khelidon
  • José Ramón Lago Martínez UVic Diversity Research Group
  • Jesús Soldevila Pérez UVic Diversity Research Group

DOI:

https://doi.org/10.32093/ambits.vi53.2635

Keywords:

Inclusion, Barriers to learning and participation, Cooperative learning

Abstract

This paper describes how students on cooperative learning teams can help overcome barriers to participation and learning that some peers face at risk of exclusion. During two courses eleven centers that systematically apply the strategy Cooperate to Learn / Learn to Cooperate of cooperative learning and with which we have jointly designed some practices based on criteria of adaptation of some dynamics and cooperative structures and methodologies of team support, applied to different types of tasks. The planning and joint reflection on the practice has provided us with some keys to improvement by supporting cooperative learning teams and has driven a proposal for mutual observation to advance shared teaching.

References

Booth, T. Ainscow, M. (2006). Índex per la inclusió. Guia per a l’avaluació i millora de l’educació inclusiva. Editat per l’ICE-UB amb la col·laboració del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya.

Lago, JR: y Naranjo, M. (2015) Asesoramiento para el apoyo al desarrollo del aprendizajecooperativo en los centros. En R. M. Mayordomo y J. Onrubia (coords.), El aprendizaje cooperativo (pp. 265-303). Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya.

Lago, J.R., Soldevila, J, Jiménez V. (2018) El aprendizajecooperativo para la cohesión, la inclusión y la equidad. Dins Torrego, J.C,Monge (Coords.), Inclusión educativa y aprendizaje cooperativo (p 243-270) Editorial Síntesis.

Pujolàs P. (2003). Aprendre junts alumnes diferents. Els equips d’aprenentatge cooperatiu a l’aula. Vic: Eumo

Pujolàs, P. (2008). 9 ideas clave. El aprendizaje cooperativo, Barcelona: Graó

Pujolàs, P; Lago, J.R. (2018) Aprender en equipos de aprendizaje cooperativo. El Programa CA/AC (“Cooperar para aprender/Aprender a cooperar”), Barcelona: Octaedro

Putnam, J. W. (2009). “Cooperative Learning for Inclusion”. En P. Hick, P. Farrel y R. Kershner(eds.), Psychology for Inclusive Education: New Directions in Theory and Practice.(pp. 81-96). Nueva York, NY: Routledge.

Slee, R. (2012). La escuela extraordinaria. Exclusión, escolarización y educación inclusiva. Madrid: Morata.

Soldevila, J., Naranjo, M., Pujolàs, P. (2016): “La història d'un infant amb autisme. Interroguem l'experiència: implicacions per a la millora de l'escola inclusiva”. In Ampans (ed). VI edició del premi d'investigació i innovació sobre persones amb discapacitat intel·lectual. Manresa: AMPANS servei d'impremta.

Warnock M.H. (1978) Special educational needs. Report of the comunities of enquiry in to the education of handicapped children and young people. HMSO, London

Published

2020-11-15

Issue

Section

Educational Psychology and Counselling