Autolytic behaviour in the school environment

Tools for prevention, detection and intervention

Authors

  • Oscar Puigardeu CRETDIC-BCN ciutat
  • Juan Carlos Barroso Technician and Coordinator of the CEB psychosocial emergency group
  • Josep Amorós CRETDIC-BCN ciutat

DOI:

https://doi.org/10.32093/ambits.vi55.5026

Keywords:

Self-harm, Suicide, Suicide prevention, Suicide risk, Mental health

Abstract

Self-harm behaviours and suicide are a public health problem (WHO, 2014) which in turn is alarming and worrying especially when it happens amongst infants and adolescents. This reality and the concern it generates are not alienated to the school environments. There are many questions, concerns and fears that this reality generates amongst teachers. We present a proposal to approach these autolytic behaviours in the school environment as a result of a work of observation and reflection carried out by CRETDIC from Barcelona city and the psychosocial emergency team from the Consorcid’Educació de Barcelona (CEB) with the aim to contribute with elements and tools for prevention, detection and intervention when facing situations of risk or of autolytic acts in the educational institutions.

References

Anseán, A. (2014). Suicidios. Manual de Prevención, Intervención y Postvención de la Conducta Suicida (2a edició). Madrid. Ed: Fundación Salud Mental España para la prevención de los trastornos mentales y el suicidio.

Bustamante V, F. &Florenzano U, R. (2013). Programas de prevención del suicidio adolescente en establecimientos escolares: una revisión de la literatura. Revista chilena de neuro-psiquiatría, 51(2), 126-136. Disponible a: https://dx.doi.org/10.4067/S0717-92272013000200006

Departament d’Educació. Projecte de convivència i èxit educatiu. Disponible a:[Data de consulta 26/041/2020] http://xtec.gencat.cat/web/.content/centres/projeducatiu/convivencia/documents/PdC.pdf

Dumon, E. i Portzky, G (2014) Prevención de la conducta suicida e intervencions tras el suicidio. Recomendaciones para el ámbito escolar. Disponible a: https://www.euregenas.eu/publications/

Fonseca-Pedrero,E. i Díez Gómez, A. (2018) Conducta suicida y juventud: pautas de prevención para familias y centros educativos. A Revista de estudios de juventud. 120: 35-46.

Gore, F. M.; Bloem, P. J.; Patton, G. C.; Ferguson, J.; Joseph, V.; Coffey, C.; … Mathers, C. D. (2011). “Global burden of disease in young people aged 10-24 years: a systematic analysis”. Lancet, 18, 2093–2102

Henderson, H.; Milstein, M. (2003). La resiliencia en la escuela. Barcelona. Ed:. Paidós

Kleindienst N, Bohus M, Ludäscher P, Limberger MF, Kuenkele K, Ebner-Priemer UW, et al. (2008). Motives for no suicidal self-injury among women with borderline personality disorder. J Nerv Ment. Dis. 196:230–6.

Mosquera, D. (2008). La autolesión: el lenguaje del dolor. Madrid. Ediciones Plèyades

Neil, A. L. i Christiansen, H. (2009). Efficacy and effectiveness of school-based prevention and early interventions programs for anxiety. Clinical psychology review. 29(3), 208-215.

OEDC (2018). Manual per a entorns d’aprenentatge innovadors. Barcelona. Ed: UOC

OMS (2014). Prevención del suicidio: un imperativo global (2014). Disponible a: https://www.paho.org/es/documentos/prevencion-suicidio-imperativo-global

Organización Mundial de la Salud. (2014). Prevención del suicidio: Un imperativo mundial. Washington, DC: Organización Panamericana de la Salud.

Ortegón, R. Egea, A. (2019). L’escola com espai de salut i benestar: cap a un abordatge integral en la prevenció de l’assetjament escolar. Perspectiva Escolar. 404. Disponible a: https://www.rosasensat.org/revista/assetjament-escolar-num-404/monografic-lescola-com-espai-de-salut-i-benestar-cap-a-un-abordatge-integral-en-la-prevencio-de-lassetjament-escolar/

Ortuño-Sierra, J.; Aritio-Solana, R. ; Fonseca-Pedrero, E. (2018). “Mental health difficulties in children and adolescents: The study of the SDQ in the Spanish National Health Survey 2011–2012”. Psychiatry Research, 259, 236-242.

Phillips, D. P. (1974). The Influence of Suggestion on Suicide: Substantive and theoretical Implications of the Werther Effect. American Sociological Review. Vol. 39 , 340-354.

Puigardeu, O. (2017). Educar en la competencia emocional. Infància. 215:7-11.

Síndic de Greuges de Catalunya (2006). Protocol marc d’actuacions en casos d’abusos sexuals i altres maltractaments greus a menors. Disponible a: http://acise.cat/wp-content/uploads/2017/03/Protocol-maltractaments-greus.pdf

Soto-Sanz, V. Ivorra-González, Alonso, J. Castellvi, P. Rodriguez-Marín, J. i Piqueras, JA. (2019) Revisión sistemática de programas de prevención del suicidio en adolescentes de población comunitària. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes. Vol. 6 nº. 3 pp 62-75.

Soto-Sanz, V. Ivorra-González, D. Alonso, J. Castellvi, P. Rodriguez-Marín, J. I Piqueras, J.A. (2019). Revisión sistemática de programas de prevención del suicidio en adolescentes de población comunitaria. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes. 6( 3), 1-14.

Vega, D. Sintes, A. Fernández, M. Puntí, J. Soler, J. Santamarina, P. Soto, A. Lara, A. Méndez, I. Martínez-Giménez, R. Romero, S. Pascual, JC. (2018). Revisión y actualización de la autolesión no suicida: ¿quién, cómo y por qué? Actas Esp Psiquiatria. 46(4):146-55.

Published

2021-11-08

Issue

Section

Educational Psychology and Counselling