Build the way, from indifference to participation, from students lost in the classroom

Authors

  • Imma Balart Colom Clinical psychologist. Psychopedagogical adviser CRETDIC MVO. Associate professor UOC psychopedagogical master

Keywords:

Adolescence, Attention to deversity, Behaviour, Emotions, Individual plans, Mental health

Abstract

The article reflects on the increase of students who cannot participate in what the school or institute offers them in the classroom at an early age. In the attempt not to be of the student, in the here and now, they isolate themselves sleeping or doing that they sleep and avoid all forms of interaction with the teacher, the learning and at times even with the companions. Suggests a way to deal with these unmotivated behaviors stained with indifference, from the attempt to understand their discomfort.

References

Abramson, L. Y., Seligman, M. E. P., & Teesdale, J. D. (1995). Indefensión aprendida en humanos: crítica y reformulación. Avia, Mª D. y Sánchez Bernardos, Mª L.: Personalidad: aspectos cognitivos y sociales. Madrid: Pirámide.

Bárcena,F. Melich, J.C (2000). La educación como acontecimiento ético: natalidad, narración y hospitalidad. Barcelona. Ed. Paidós Ibérica.

Baterman, A. Fonagy, P. (2016). Tratamiento basado en la mentalización para trastornos de la personalidad. Bilbao. Ed. Desclée de Brouwer.

Bolea,E. Gallardo, A. (2012). Alumnado con dificultades de regulación del comportamiento. Barcelona. Ed. Graó.

Bolea,E. (24 i 25 de Gener 2013). La petita xarxa d'acompanyament: una experiència educativa per escoltar i tractar els problemes de regulació del comportament a l 'escola. Ubieto, J.R. i Tur,M. (Coordinació científica de les jornades). Jornades Trastorns, malestars i diversitat. Com abordem el TDAH. Organitza l’Institut d’Infància i Món Urbà (CIIMU). Barcelona.

Cyrulnik, B. (2008). Los patitos feos. La resiliencia: una infancia infeliz no determina la vida. Barcelona. Gedisa Editorial.

Greene, R. (2003). El niño insoportable. Barcelona. Ed. Medici.

Hellinger, B. (2013). El centro se distingue por su levedad. Barcelona. Ed Herder.

Henderson, N. i Milstein, M. (2003). Resiliencia en la escuela. Buenos Aires. Paidós.

Ubieto, J.R. (2016). Bullying una nueva salida para los adolescentes. Barcelona. Ed. Nuevos Emprendimientos Editoriales.

Published

2018-11-26

Issue

Section

Educational Psychology and Counselling

Most read articles by the same author(s)