Whole school restorative approach. From theory to practice pilot development in Salvador Seguí institute

Authors

  • Mònica Albertí i Cortés Mediator and trainer
  • Olga Zabala Head of studies and teacher Institute Salvador Seguí

Keywords:

Whole restorative approach, School coexistence, Peace culture, Innovation

Abstract

The objective of this paper is to inform about the development of the global restorative approach carried out at the Salvador Seguí Institute in Barcelona during the 2017-2018 academic year. The article starts with a brief theoretical introduction and a description of the current moment of the approach in Catalonia to later identify objectives and actions carried out in the implementation of the approach, including the training and awareness phase done during the 2016-2017 academic year, pointing out strengths and challenges. Some quantitative data are provided indicating that there has been a significant decrease in interventions in school coexistence and some final ideas are pointed out as facilitators of the development of the approach: the involvement of the management team, the connection with the tutorial action plan, the necessary evaluation and tracking the implementation with an expert.

References

Albertí, M. i Pedrol, M. (2017). L’enfocament restauratiu en l’àmbit educatiu. Quan innovar l’escola és humanitzar-la. Educació Social. Revista d’Intervenció Socioeducativa, 67, 46-70.

Albertí, M. (2016), Cap a una escola justa. La implementació de la justícia restaurativa en l'àmbit escolar. Tesi doctoral. http://www.tdx.cat/handle/10803/362361

Albertí, M. i Boqué, M.C. (2015). Hacia una pedagogía restaurativa: superación del modelo punitivo en el ámbito escolar. Revista de Mediación8(1), 36-49.

Ayora, L i Casado, C. (2017). La mediació penal en l’àmbit d’adults i de menors. L’anàlisi de la situació i propostes de millora. Barcelona: Centre d’Estudis Jurídics i Formació Especialitzada. Generalitat de Catalunya.

Barton, C. (2003). Restorative justice. The empowerment model. Sydney: Howkins Press

Blood, P. i Thorsbone, M. (2006). Overcoming resistance to Whole-School Uptake of Restorative Practices. The International Institure of Restorative Practices, The Next Step: Developing Restorative Communities, Part 2 Conference. Bethlehem, Pennsylvania, USA. 18-20 Octubre, 2006.

Boqué, M.C. (2002). Guia de mediació escolar. Programa comprensiu d'activitats, etapes primària i secundària. Barcelona. Associació de Mestres Rosa Sensat.

Carrasco, S. (dir.), Villà, R., Ponferrada, M. i Casañas, E. (2010). La mediació en l'àmbit escolar. A P. Casanovas, J. Magre i M. E. Laurobra (dirs.), Llibre Blanc de la Mediació a Catalunya (pp. 437-515). Barcelona: Departament de Justícia. Generalitat de Catalunya.

Decret 279/2006, de 4 de juliol, sobre els drets i deures de l'alumnat i regulació de la convivència en els centres educatius no universitaris de Catalunya. DOGC, 6 de juliol de 2006, núm. 4670, pp.30093-30099.

Guardiola, M.J., Albertí, M., Casado, C., Susanne, G. i Martins, S. (2011). És el conferencing una eina útil per als programes de mediació a l'àmbit penal del Departament de Justícia?. Barcelona: Centre d'Estudis Jurídics i Formació Especialitzada. Departament de Justícia. Generalitat de Catalunya.

Gergen, K.J. (2009). Relational Being. Beyong Self and Community. New York: Oxford University Press.

Hopkins, B. (2004). Just Schools. A whole school approach to restorative justice. London: Jessica Kingsley Publishers.

Institut per la convivència i èxit escolar. (2013). Projecte Comenius Regio de Pràctiques Restauratives entre Palma de Mallorca i Hull (Regne Unit) a http://youtube/NNTEIfiWpOU

Kohn, A (2006). Beyond Discipline. From Compliance to Community. Alexandria, Virginia, USA: ASCD Lambeth Restorative Justice conference pilot project in schools. Youth Justice Board.

Llei 12/2009, del 10 de juliol, d’educació. DOGC, 5422. https://dibaaps.diba. cat/scripts/ftpisa.aspx?fnew%3fcido&dogc/2009/07/20090716/09190005. pdf

MEC (2010). Estudio Estatal sobre la Convivencia Escolar en la Educación Secundaria Obligatoria. Observatorio Convivencia Escolar. Madrid: Secretaria General Técnica. Subdirección General de Documentación y Publicaciones. Ministerio de Educación.

Mackay, R., Bošnjak, M., Deklerck, J., Pelikan, C., Van Stokkom, B. i Wright, M. (2007). Images of restorative justice theory. Frankfurt am Main: Verlag für Polizei wissenschaft.

ResolucióENS/585/2017, de 17 de març, per la qual s'estableix l'elaboració i la implementació del Projectes de Convivència en els centres educatius dins del marc del Projectes Educatiu de Centre. DOGC 7336. http://portaldogc.gencat.cat/utilsEADOP/PDF/7336/1599535.pdf

Rul·lan, V. (2011). Justicia y Prácticas Restaurativas. Los Círculos Restaurativos y su aplicación en diversos ámbitos. (Tesi de grau). Fundación Universitaria Iberoamericana, Palma de Mallorca, Espanya. http://hazitzen.comunicacionycreatividad.com/justicia_practicas_%20restaurativas.pdf

Síndic de Greuges. (2006). Convivència i conflictes als centres educatius. Informe extraordinari. Barcelona: Tallers Gràfics Hostench S.A. https://www.sindic.cat/site/unitFiles/2168/48_Bullying_cataladefinitiu.pdf

Vaandering, D. (2013). Implementing restorative justice practice in schools: what pedagogy reveals. Journal of Peace Education, 1-16.

Published

2018-11-26

Issue

Section

Professional practice