Addressing ethical dilemmas in an inclusive and democratic educational system

Authors

  • Oscar Puigardeu Aramendia CRETDIC - Bcn ciutat. Consorci d’Educació de Barcelona

DOI:

https://doi.org/10.32093/ambits.vi60504964

Keywords:

ethical dilemmas, deontology, ethics committee, teaching ethics

Abstract

The educational act is imperatively an ethical act and the educational centers and even less an educational system in a democratic society cannot be conceived without an ethic that guides its practice. Educational institutions must guarantee an ethical practice resulting from a collective, qualified and shared reflection in relation to teaching practice and its evaluation, but also around educational innovation and research within educational centers. On a day-to-day basis, the centers are faced with situations that generate ethical dilemmas that require a planned and rigorous approach. The article presents a proposal for the systematization of ethical reflection within the educational system through the creation of an ethics committee that oversees the creation of spaces for ethical reflection within educational institutions.

References

Colorado (2020) La dirección escolar y la ética organizacional en los centros de educación infantil y primaria en Catalunya. Tesis Doctoral UAB.

Colorado Ramírez, S. i Gairín Sallán, J. (2022). Dirección escolar y desarrollo Ético Organizacional en escuelas de Catalunya. Educatio Siglo XXI, 40(3), 107-132.

Cortina, A. (2018). Ética de las instituciones educativas y la responsabilidad social de los centros educativos. Organización y gestión educativa, Revista del Fórum Europeo de Administradores de la Educación, 130 (2), 34-37.

Cortina, A. (1994) Ética de la empresa. Madrid: Trota.

Fernández, J.L. (1996) Ética para empresarios y directivos. Madrid: Esic.

González E., Galván J.M., García- Í., Casals F., Fernández J., Real de Asúa D. (2003). Percepción de utilidad entre profesionales sanitarios de un servicio de consultoría ética clínica. Revista Clínica Española, 223(1), 10-16.

González-Bermejo D, Solano MD, Polache J, Mulet A, Barreda D, Soler-Company E. (2020). Los Comités de Ética Asistencial y los Comités de Ética de la Investigación en España: organización, regulación y funciones. OFIL-ILAPHAR, 30; 3:206-211.

Jordi Feu J., Simó N., Serra C., Canimas J. (2016). Dimensiones, características e indicadores para una escuela democrática. Estudios pedagógicos, 42(3), 449-465.

Guillem, M. (2006) Ética en las organizaciones. Construyendo confianza. Madrid: Perason Prentice Hall.

Hirsch, A. (2011). Dilemas, tensiones y contradicciones en la conducta ética de los profesores. Sinéctica, 37. https://sinectica.iteso.mx/index.php/SINECTICA/article/view/108/100

Mèlich J.C., Alguacil M, Boixader A., Borrell E., Dalmases M., Fons M., Muñoz J., Palou J., Poch C., Valldaura A. i Vicente A.M.(2004). Escoltar el rostre de l’altre: reflexions sobre l’educació en valors ètics. Revista Catalana de Pedagogia [Societat Catalana de Pedagogia], 3, 93-102. https://publicacions.iec.cat/repository/pdf/00000004/00000012.pdf

Ortega, P. (2018). Ética y educación: una propuesta educativa. Redipe, 7(8), 30-45.

Paz, E.J. (2018). La ética en la investigación educativa. Revista Ciencias Pedagógicas e Innovación, 6(1),45-51. https://repositorio.upse.edu.ec/bitstream/46000/7787/1/UPSE-RCP-2018-Vol.6-No.1-006.pdf

Pilay-Robles, N., Ayon, H., Macias, T. (2023). Ética e innovación docente: un compromiso dentro de la gestión educativa superior en Ecuador. Revista innova educación, 5 (1), 170-180.

Roman, B. (2013). El Comitè d'Ètica de Serveis Socials de Catalunya, institucionalitzant el diàleg i la deliberació. Revista de treball social, 199, 46-54.

Published

2024-11-19

Issue

Section

MONOGRAPHIC “Social function of the school. Equity and inclusion”.