Attention to diversity and educational innovation: perception of guidance in education professionals

Authors

  • Maribel Cano Faculty of Psychology and Educational Sciences and Sport Blanquerna. Ramon Llull University of Barcelona
  • Eva Liesa Faculty of Psychology and Educational Sciences and Sport Blanquerna. Ramon Llull University of Barcelona
  • Paula Mayoral Faculty of Psychology and Educational Sciences and Sport Blanquerna. Ramon Llull University of Barcelona

Keywords:

Attention to diversity, Orientation, Teachers, Psychopedagogical advice

Abstract

This study analysed the degree of satisfaction of the teacher specialized in educational guidance regarding attention to diversity, the collaboration with the Team Counselling and Educational Psychology Guidance (EAP), and the aids provided by teachers to innovate and improve quality of teaching and learning. The participants were 59 educational guidance teachers from different schools the secondary education of Catalonia that answered a in Likert scale format questionnaire. The results indicated that teachers of educational guidance were satisfied with their cooperation regarding those measures of attention to diversity and collaboration with EAPs, but were less satisfied regarding their collaboration in promoting innovation processes and improving the quality of teaching and learning in schools.

References

Badia, A., Alvárez, I., Carretero, R., Liesa, E. & Becerril, L. (2012). Estrategias y competencias de aprendizaje en educación. Barcelona: Síntesis.

Booth, T. & Ainscow, M. (2002). Guia para la evaluación y mejora de la Educación inclusiva (Index for Inclusion) Madrid: Universidad Autónoma de Madrid, Consorcio Universitario para la Educación Inclusiva.

Cano, M., Mayoral, P., Liesa, E. & Castelló, M. (2013). Valoración de las fuciones del professor de orientación

educativa en Cataluña. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía REOP, 24(3), 80-97.

Castelló, M. (Coord.), Quer, M., Carretero, R., Mayoral, P., Cerrato, M., Pardo, M. & Cano-Ortiz, M. (2013). El caso de Cataluña. A C. Vélaz-de-Medrano (Dir.), A. Manzanares, M. Castelló, M. Rodríguez, N. Arza, E. Martin, V. Insausti, P. Fernández-Rassines & R. Del Frago. Estudio de casos sobre las políticas públicas de orientación educativa en una muestra de seis comunidades autónomas (1990-2010) (pp. 213-326). Madrid: UNED editorial.

Echeita, G. & Rodríguez, V. M. (2007). Colaborando desde el asesoramiento psicopedagógico al desarrollo de una educación escolar más inclusiva. A J. Bonals & M. Sánchez-Cano (Coord.). Manual de asesoramiento psicopedagógico (pp.21-42). Barcelona: Graó.

LEC. Ley de Educación de Cataluña [Llei d’Educació de Catalunya]. Diario Oficial de la Generalitat de Catalunya. DOGC, 5422 - 16/09/2015. Recuperat a http://www.gencat.cat/eadop/imatges/5422/09190005.pdf

Liesa, E., Castelló, M., Carretero, M.R., Cano, M., & Mayoral, P. (2012). La atención a la diversidad en la educación secundaria obligatoria: valoraciones de los profesionales. Revista de currículum y formación del professora, 16(2), 451-468.

Monereo, C. & Pozo, J.I. (2005). La práctica del asesoramiento educativo a examen. Barcelona: Graó.

Palmer, J. & Caputo, A. (2002). The Universal Instructional Design Implementation Guide. Teaching Support Services. LOTF, Government of Ontario.

Pujolàs, P. (2002). Aprendre junts alumnes diferents. Vic: Eumo Editorial.

Vélaz-de-Medrano, C., Blanco-Blanco, A. & Manzano-Soto, N. (2012). Cobertura de necesidades de orientación y tutoria en la Educación Obligatoria: estudio en nueve comunidades autónomas. Revista de Educación. Número extraordinari,138-173.

Published

2019-01-31

Issue

Section

Educational Psychology and Counselling