La conversa de matemàtiques a l'educació primària: una eina per aprendre
Resum
Aquest article es proposa justificar la importància de la conversa de matemàtiques a la classe, entre l'alumnat i el mestre, per afavorir el desenvolupament de la competència matemàtica. Per això descriu l'anàlisi de converses concretes i ofereix la pauta d'Observació de la Conversa de Matemàtiques creada per l'autora. Així mateix proposa una Guia d'Estratègies Metodològiques per dur a terme converses de matemàtiques a la classe.
Referències
Alsina, C., Burgués,C., Fortuny, J., Giménez, J. i Torra, M. (1995). Ensenyar matemàtiques. Barcelona: Graó
Bishop, A. (1999). Enculturación matemática. La educación matemática desde una perspectiva cultural. Barcelona: Paidós
Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya (2007). Currículum d’Educació Primària.Matemàtiques. Barcelona. http://phobos.xtec.cat/edubib/intranet/file.php?file=docs/primaria/matematiques_pri.pdf (consultat gener 2010)
Hatano, G. i Inagaki, K. (1991). Sharing Cognition through Collectives Comprehension Activity. Perspectives on Socially Shared Cognition Washington, DC: American Psychollogical Assotiation
Hufferd-Ackles, K; Fuson i K; Sherin, M (2004). Describing Levels and Components of Math-Talk Learning Community. Journal for Research in Mathematics Education, 35, 81-116
Kamii, C (1988). El niño reinventa la aritmética. Madrid: Visor
Mercer, N. (2001). Palabras y mentes. Barcelona: Paidós
National Council of Teachers of Mathematics (2006). Curriculum Focal Points. Reston: NCTM
National Council of Teachers of Mathematics (2010). Illuminations.Resources for Teaching Maths. http://illuminations.nctm.org/Lessons.aspx (consultat març 2010)
Niss, M (2003). Mathematical Competencies and the Learning of Mathematics: the Danish Kom Project. IMFUFA, Roskilde University, P.O. BOX 260, DK-4000 Roskilde, Denmark
OCDE (2003). The PISA 2003. Assessment Framework. Mathematics, Reading, Science and Problem Solving Knowlodge and Skills. París: OCDE
Serra, T. i Vinós P. J.(2008). Currículum de Matemàtiques en format taula. http://phobos.xtec.cat/creamat/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=278&Itemid=81 (consultat novembre 2011)
Serra, T. (2008). Fent i parlant aprenem amb els altres. Àmbits de Psicopedagogia, 24, 24-29.
Serra, T. (2010). La conversa de Matemàtiques: Una eina per a la millora de la competencia matemática de tot l’alumnat de l’Educació Primària. Llicència Retribuïda. Modalitat A. Departament d’Educació.
http://www.xtec.cat/sgfp/llicencies/200910/memories/2051m.pdf
Serra, T. (2011). Parlant de Matemàtiques per aprendre’n.Barcelona. Rosa Sensat
Yackel, E. (2002). What we can learn from analyzing the teacher’s role in col·lective argumentation. Journal Mathematical Behavior, 21, 423-440
Descàrregues
Publicades
Número
Secció
Llicència
Els autors/ores conserven els drets d'autor i concedeixen a la revista el dret de primera publicació de l'obra, registrada sota una llicència Creative Commons Reconeixement-NoComercial-Sense Obra Derivada. Aquesta llicència permet la descàrrega de les obres, i que es puguin compartir amb altres sempre que se’n reconegui l'autoria, però no permet que siguin modificades de cap manera, ni ser utilitzades amb finalitat comercial.