Anàlisi de la situació actual de l'atenció a la diversitat a Catalunya i propostes de l'ACPEAP per avançar cap a una escola inclusiva
DOCUMENTS: Escola Inclusiva
Resum
En aquest document elaborat per la comissió professional de la ACPEAP, s'analitza la situació actual de la integració dels nens amb necessitats educatives especials a les escoles d'infantil, primària i secundària. S'expliquen les diferents modalitats d'escolarització que, per als nens amb NEE, coexisteixen a hores d'ara: escoles ordinàries, escoles especials, aules d'educació especial en centres ordinaris. També es presenten les condicions, al nostre criteri, més significatives per avançar cap a una escola inclusiva en totes les etapes educatives i finalment s'exposen les funcions dels assessors psicopedagògics en aquest context educatiu.
Referències
AADD (2004) Modalitats d’inclusió escolar dels alumnes amb discapacitat a debat. Aportacions. Jornades de 18 de desembre del 2004, organitzades per ACPEAP, FaPaC i Plataforma Ciutadana per una Escola Inclusiva
AAVV (2000) Com ens ho fem? Propostes per educar en la diversitat. Barcelona: Graó
AAVV (2001) Estrategias organizativas de aula. Propuestas para atender la diversidad. Barcelona: Laboratorio Educativo/Graó
AAVV (2004) La escuela inclusiva. Prácticas y reflexiones. Barcelona: Graó
Ainscow, M (1995) Necesidades educativas en el aula. Madrid: Narcea
Ainscow, M i altres (2001) Crear condiciones para la mejora del trabajo. Madrid: Narcea
Ainscow, M (2001) Desarrollo de escuelas inclusivas. Ideas, propuestas y experiencias para mejorar las instituciones escolares. Madrid: Narcea
Ainscow, M (2001) Hacia escuelas eficaces para todos. Madrid: Narcea
Arnaiz, P (2003) Educación inclusiva: una escuela para todos. Málaga: Aljibe
Booth, T; Ainscow, M (2002) Guia para la evaluación y mejora de la Educación inclusiva (Index of Inclusion). Consorcio Universitario para la Educación Inclusiva. Universidad Autónoma de Madrid
Company, M. (1997) Una escola per a tots. La socialització de l’alumnat amb necessitats educatives específiques Barcelona: Edicions 62
Cuomo, N.(1992) La integración escolar. Dificultades de aprendizaje o dificultades de enseñanza. Madrid: Aprendizaje/Visor.
Delgado, F (Coord) (1996) La escuela que incluye las diferencias, excluye las desigualdades. Congreso de CEAPA sobre las necesidades educativas especiales. Madrid: Ed Popular
Ford, A i altres (1999) Educació inclusiva: donar sentit al curriculum Suports, num 2. Octubre 1999.
Hanko,G (1993) Las necesidades educativas especiales en las aulas ordinarias. Madrid: Paidos
Lopez Melero, M. (1990) La integración escolar, otra cultura. Malaga: Consejería de Educación y Ciencia. Junta de Andalucía
Monereo, C (Coord) (1998) Instantànies. Projectes per atendre la diversitat educativa. Barcelona: Edicions 62
Puigdellivol, I (coord) (1993) Necessitats educatives especials. Vic: Eumo
Puigdellivol, I (1998) La educación especial en la escuela integrada. Una perspectiva desde la diversidad. Barcelona: Graó
Puigdellívol, I, De l’educació especial a l’escola inclusiva: vint-i-cinc anys de Guix i integració educativa, Guix núm. 285, juny 2002, pp 67-73
Pujolas, P (2002) Aprendre junts alumnes diferents. Vic: Eumo
Stainback, S; Stainback, W (1999) Aulas inclusivas. Un nuevo modo de enfocar y vivir el currículo. Madrid: Narcea
Tharp, R G.; Estrada, P; Stoll Dalton, S; Yamauchi, L A. (2002) Transformar la enseñanza. Excelencia, equidad, inclusión y armonía en las aulas y las escuelas. Barcelona: Paidos
Vlanchou, A (1999) Caminos hacia una educación inclusiva. Madrid: La Muralla
Descàrregues
Publicades
Número
Secció
Llicència
Els autors/ores conserven els drets d'autor i concedeixen a la revista el dret de primera publicació de l'obra, registrada sota una llicència Creative Commons Reconeixement-NoComercial-Sense Obra Derivada. Aquesta llicència permet la descàrrega de les obres, i que es puguin compartir amb altres sempre que se’n reconegui l'autoria, però no permet que siguin modificades de cap manera, ni ser utilitzades amb finalitat comercial.