Review of the situation of integration of children with special needs in Catalunya, and proposals towards an inclusive education

DOCUMENTS: Inclusive School

Authors

  • Teresa Abril ACPEAP Professional Commission Working Group
  • Anna Bacardí ACPEAP Professional Commission Working Group
  • Eulàlia Bassedas ACPEAP Professional Commission Working Group
  • M. Teresa Castilla ACPEAP Professional Commission Working Group
  • Magdalena Comadevall ACPEAP Professional Commission Working Group
  • Teresa Huguet ACPEAP Professional Commission Working Group
  • Joana Perdigón ACPEAP Professional Commission Working Group
  • Roser Reverter ACPEAP Professional Commission Working Group
  • Ferran Sentís ACPEAP Professional Commission Working Group
  • M. Teresa Taxonera ACPEAP Professional Commission Working Group

Abstract

In this document, the Catalan Association of the Educational Psychology and Social Work Advisory Teams, tries to make an overlook to the situation of integration of children with special needs in infant, primary and secondary schools. We talk about the different kinds of schooling for children with special needs: in mainstream schools, in special schools, in special units in ordinary schools,... We also have tried to point out the more important issues to work towards an inclusive education in all the stages in our educational system. At the end, we underline the rol of the Educational Psychologist in an inclusive educational system.

References

Actes del Congrés Internacional “Una escola per a tothom” Estratègies d’intervenció i avaluació. Octubre del 2003

AADD (2004) Modalitats d’inclusió escolar dels alumnes amb discapacitat a debat. Aportacions. Jornades de 18 de desembre del 2004, organitzades per ACPEAP, FaPaC i Plataforma Ciutadana per una Escola Inclusiva

AAVV (2000) Com ens ho fem? Propostes per educar en la diversitat. Barcelona: Graó

AAVV (2001) Estrategias organizativas de aula. Propuestas para atender la diversidad. Barcelona: Laboratorio Educativo/Graó

AAVV (2004) La escuela inclusiva. Prácticas y reflexiones. Barcelona: Graó

Ainscow, M (1995) Necesidades educativas en el aula. Madrid: Narcea

Ainscow, M i altres (2001) Crear condiciones para la mejora del trabajo. Madrid: Narcea

Ainscow, M (2001) Desarrollo de escuelas inclusivas. Ideas, propuestas y experiencias para mejorar las instituciones escolares. Madrid: Narcea

Ainscow, M (2001) Hacia escuelas eficaces para todos. Madrid: Narcea

Arnaiz, P (2003) Educación inclusiva: una escuela para todos. Málaga: Aljibe

Booth, T; Ainscow, M (2002) Guia para la evaluación y mejora de la Educación inclusiva (Index of Inclusion). Consorcio Universitario para la Educación Inclusiva. Universidad Autónoma de Madrid

Company, M. (1997) Una escola per a tots. La socialització de l’alumnat amb necessitats educatives específiques Barcelona: Edicions 62

Cuomo, N.(1992) La integración escolar. Dificultades de aprendizaje o dificultades de enseñanza. Madrid: Aprendizaje/Visor.

Delgado, F (Coord) (1996) La escuela que incluye las diferencias, excluye las desigualdades. Congreso de CEAPA sobre las necesidades educativas especiales. Madrid: Ed Popular

Ford, A i altres (1999) Educació inclusiva: donar sentit al curriculum Suports, num 2. Octubre 1999.

Hanko,G (1993) Las necesidades educativas especiales en las aulas ordinarias. Madrid: Paidos

Lopez Melero, M. (1990) La integración escolar, otra cultura. Malaga: Consejería de Educación y Ciencia. Junta de Andalucía

Monereo, C (Coord) (1998) Instantànies. Projectes per atendre la diversitat educativa. Barcelona: Edicions 62

Puigdellivol, I (coord) (1993) Necessitats educatives especials. Vic: Eumo

Puigdellivol, I (1998) La educación especial en la escuela integrada. Una perspectiva desde la diversidad. Barcelona: Graó

Puigdellívol, I, De l’educació especial a l’escola inclusiva: vint-i-cinc anys de Guix i integració educativa, Guix núm. 285, juny 2002, pp 67-73

Pujolas, P (2002) Aprendre junts alumnes diferents. Vic: Eumo

Stainback, S; Stainback, W (1999) Aulas inclusivas. Un nuevo modo de enfocar y vivir el currículo. Madrid: Narcea

Tharp, R G.; Estrada, P; Stoll Dalton, S; Yamauchi, L A. (2002) Transformar la enseñanza. Excelencia, equidad, inclusión y armonía en las aulas y las escuelas. Barcelona: Paidos

Vlanchou, A (1999) Caminos hacia una educación inclusiva. Madrid: La Muralla

Downloads

Published

2005-07-01

Issue

Section

Educational Psychology and Counselling

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>