L' Atenció Educativa Domiciliària com a territori d’ encreuament de drets fonamentals
DOI:
https://doi.org/10.32093/ambits.vi59504935Paraules clau:
atenció educativa domiciliària, salut mental, drets fonamentals, pla terapèutic integralResum
Aquest article intenta ser un exercici de descripció i reflexió d’allò que representa l’Atenció Educativa Domiciliària (AED) per a alumnes amb necessitats de salut mental o física. L’AED es descriu com un territori d’encreuament de drets fonamentals on els docents que s'encarreguen han de tenir clares les seves funcions, el què fer, com fer-ho i, sobretot, el per què. L’article esbossa dues bastides per a l’atenció educativa domiciliària, la legal i la conceptual i/o ètica, basada també en l’experiència. Es fa palesa també la importància de fer estudis que demostrin l’impacte dels plans terapèutics integrals des de les diferents disciplines, sobretot en casos de salut mental, on el dret fonamental del suport educatiu pot quedar molt limitat, post-posat o, fins i tot, eliminat en alguns casos, si no hi ha suport d'Atenció Educativa Domiciliària (AED), Aula Hospitalària (AH), Unitat Docent de l’Hospital de dia d’Adolescents (HdA) o Aula Integral de Suport (AIS). Sabem, per l’experiència, que la resposta integral, amb el suport educatiu, sobretot en casos complexos de salut mental, ajuda i beneficia, en la major part de les situacions, en l’evolució del pacient i, per descomptat, de l’alumnat que rep el suport.
Referències
Bentivegna, M. A. (2018). Comentario resumen de P. Serna y F. Toller sobre La interpretación constitucional de los derechos fundamentales. Una alternativa a los conflictos de derechos. La Ley, Buenos Aires, 2000, XIX + 171 pp. Persona Y Derecho, (45), 363-367. https://doi.org/10.15581/011.32128
Chimamanda Ngozi A. (2018). El peligro de una sola historia. Editorial Literatura Random House.
DECRET 150/2017, de 17 d'octubre, de l'atenció educativa a l'alumnat en el marc d'un sistema educatiu inclusiu.
https://portaljuridic.gencat.cat/ca/document-del-pjur/?documentId=799722
DECRET 175/2022, de 27 de setembre, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació bàsica. https://projectes.xtec.cat/nou-curriculum/educacio-basica/decret-educacio-basica/
Estatutd’autonomia de Catalunya (ed. 2016) https://www.parlament.cat/document/cataleg/48089.pdf
LEC (2009). Llei d'Educació de Catalunya. https://portaljuridic.gencat.cat/ca/document-del-pjur/?documentId=480169
LLEI 14/2010, del 27 de maig, dels drets i les oportunitats en la infància i l'adolescència. https://portaljuridic.gencat.cat/ca/document-del-pjur/?documentId=553898
LOE (2006). Ley Orgánica de Educación. https://www.boe.es/eli/es/lo/2006/05/03/2/con
LOMLOE (2020). Ley Orgánica de Modificación de la LOE.https://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-2020-17264
MASLOW, A. (2013). A Theory of Human Motivation. Paperback o facsímil de la versión original a Kindle - Amazon.
OMS (2023). Organización Mundial de la Salud. web: https://www.who.int/es/about/governance/constitution
ONU- CDI (1989).Convención sobre los Derechos del niño adoptada per la Asamblea General de las Naciones Unidas el 20 de noviembre de 1989. https://dretssocials.gencat.cat/web/.content/03ambits_tematics/07infanciaiadolescencia/
observatori_drets_infancia/destacats_columna_dreta/Convencio_drets_infancia.pdf
ONU- DHDH (1948). Declaración Universal delos Derechos Humanos adoptada iproclamada per la Asamblea General de las Naciones Unidas, resolución 217 A (III), 10 de desembre de 1948. https://www.ohchr.org/sites/default/files/UDHR/Documents/UDHR_Translations/cln.pdf
ORREGO SANCHEZ, C. (2010). Supuestos conflictos de derechos humanos y laespecificación de la acción moral. Revista chilena de derecho. vol.37, n.2, pp.311-342.
UNESCO (2015). Repensar l’educació. Vers un bé comú mundial? https://catesco.org/wpcontent/uploads/pdf/Repensar_educacio.pdf
Descàrregues
Publicades
Número
Secció
Llicència
Els autors/ores conserven els drets d'autor i concedeixen a la revista el dret de primera publicació de l'obra, registrada sota una llicència Creative Commons Reconeixement-NoComercial-Sense Obra Derivada. Aquesta llicència permet la descàrrega de les obres, i que es puguin compartir amb altres sempre que se’n reconegui l'autoria, però no permet que siguin modificades de cap manera, ni ser utilitzades amb finalitat comercial.