Ajustant expectatives en la nostra tasca docent a Carrilet: anàlisi de trajectòries
DOI:
https://doi.org/10.32093/ambits.vi.62.504981Paraules clau:
Perfils autisme, estudi longitudinal, factors protecció, expectatives, objectius psicoeducatiusResum
A partir de la celebració del 50è aniversari del Centre Educatiu i Terapèutic Carrilet, creat per a l’atenció específica dels infants amb autisme, l’article fa una anàlisi de l’evolució de les trajectòries i dels diferents perfils de l’alumnat del centre i també de la pròpia concepció dels infants amb autisme, com infants que evolucionen i que tenen capacitat d’aprenentatge. Des d’aquesta concepció i de l’estudi longitudinal realitzat al centre, l’article intenta donar resposta a algunes preguntes clau en la nostra tasca com a docents: Com entendre aquests infants des de les aules? Quin ha de ser el nostre paper? Quins objectius ens hem de posar i què hem d’aportar per a la seva qualitat de vida al llarg del seu cicle vital? Caldrà doncs, a partir del coneixement dels diferents perfils i del coneixement de cada infant en particular, ajustar bé els objectius i les expectatives per garantir el màxim desenvolupament i aprenentatge, alhora que minimitzem el patiment i la frustració de tots els agents implicats i del propi infant.
Referències
Alcácer, B; Farrés, N; González, S; Mestres, M; Monreal, N; Morral, A i Sánchez, E. (2012). Comprensión y abordaje educativo y terapéutico del TEA. Horsori.
American Psychological Association [APA]. (2014). Manual de diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales (DSM-5).
Bo, I., Castilla, T. i Prófumo , L. (2024). Comprendre els infants amb TEA. Eines per a la intervenció en l’entorn educatiu. Digitals ÀÁF Àmbits de Psicopedagogia i Orientació. https://ambitsaaf.cat/libraryFiles/downloadPublic/216
Confederación Autismo España. (2023, 7 de maig). Hablamos Con Amaia Hervás sobre Mujeres y autismo. https://www.youtube.com/watch?v=CIXIzHfyDEo
Farrés, N. i Sandalinas, E. (2017). El repte del TEA lleu. El que la capacitat amaga. Àmbits de Psicopedagogia i Orientació, núm. 47.
Gotham, K., Pickles, A. and Lord, C. (2012). Trajectories of AutismSeverity in Children Using Standardized ADOS Scores. Pediatrics, 130, 5, November.
Lord, C., Bishop, S. And Anderson, D. (2015). Developmental Trajectories as Autism Phenotypes. American Journal of Medical Genetics. May 10;169(2):198–208.
Lord, C., Rutter, M., DiLavore, P.C., Risi, S., Gotham, K., Bishop, S. L. (2015). ADOS-2. Escala observación diagnóstico autismo. TEA Ediciones.
Miralbell, J. Pradell, E. Farrés, N. Alcàcer, B. Castelló, C. Vaimberg, T. Arias-Pujol, E., Mestres, M. (2016). Perfiles clínicos y habilidades cognitivas en el TEA: la experiencia de un centro educativo específico. Póster. Jornades Internacionals EDAI. Barcelona.
National Institute for Health and Care Excellence (NICE) (2017). Clinical guide line: Autism spectrum disorder in under 19s: recognition, referral and diagnosis (disponible a https://www.nice.org.uk/guidance/cg128).
Portella, M. J. (2021). Autisme. Una immersió ràpida. Tibidabo Edicions.
Simonoff, E., Kent, R., Stringer, D., Lord, C., Briskman, J., Lukito, S., Pickles, A., Charman, T. And Baird, G. (2020). Trajectories in Symptoms of Autism and Cognitive Ability in Autism From Childhood to Adult Life: Findings From a Longitudinal Epidemiological Cohort. American Journal of Medical Genetics; 59(12):1342–1352.
Viloca, Ll. (2017). Quaranta anys de treball amb autisme a Catalunya. Revista EIPEA, num. 3.
Wechsler, D. (2005). Escala de inteligencia de Wechsler para niños-IV (WISC-IV): Manual técnico y de interpretación. TEA Ediciones.
Wechsler, D. y Naglieri, J. (2006). WNV. Escala no verbal de aptitud intelectual de Wechsler. Pearson.

Descàrregues
Publicades
Número
Secció
Llicència
Drets d'autor (c) 2025 Núria Farrés, Elisabet Sánchez, Cristina Castelló, Tali Vaimberg, Júlia Miralbell, Marina Mestres

Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 4.0.
Els autors/ores conserven els drets d'autor i concedeixen a la revista el dret de primera publicació de l'obra, registrada sota una llicència Creative Commons Reconeixement-NoComercial-Sense Obra Derivada. Aquesta llicència permet la descàrrega de les obres, i que es puguin compartir amb altres sempre que se’n reconegui l'autoria, però no permet que siguin modificades de cap manera, ni ser utilitzades amb finalitat comercial.