Some future crossroads for educational psychology advice

About the "Manual of educational psychology advice"

Authors

  • Joan Serra Capallera Adviser educational psychology. EAP la Garrotxa

Abstract

The autor sets sone of the challenges fort he future of the psychological assessment. He parts from the structural changes that are taking place in the institutions responsible fort he processes of socialitzation and individualization.

References

Badia, A., Mauri, T. I Monereo, C., (Coord.) (2004). La pràctica psicopedagógica en educación no formal (volumen I, II). Barcelona: EDIUOC.

Bauman, Z. (2001). La sociedad individualizada. Madrid: Cátedra.

Bégaudeau, F. (2008). La clase. Barcelona: El Aleph.

Bonals, J.; Sánchez-Cano, M. (coords.) (2007). Manual de asesoramiento psicopedagógico. Barcelona: Graó.

Bourdieu, P. (1994). Razones prácticas. Sobre la teoria de la acción. Barcelona: Anagrama, 1997.

Carretero Torres, MR.; Pujolàs Maset, P.; Serra Capallera, J. (2002). Un altre assessorament per a l’escola. L’assessorament psicopedagògic des d’una perspectiva comunitària. Barcelona: La Galera Pensaments.

Coll, C. (1988). Conocimiento psicológico y práctica educativa. Barcelona: Barcanova

Coll, C. (1994). “El análisis de la práctica educativa: reflexiones y propuestas en torno a una aproximación multidisciplinar”, dins Tecnología y Comunicación Educativas, 24, pp 3-29.

Coll, C. (1996). Psicopedagogía: Confluencia disciplinar y espacio profesional. A Monereo, C. i Solé, I. (Coords.). El asesoramiento psicopedagógico: una perspectiva profesional y constructivista. Madrid: Alianza Psicología (pp.33-52).

Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. Madrid: UNESCO-Santillana.

Dubet, F. (2002). El declive de la institución. Barcelona: Gedisa, 2006.

Marcelo, C. (2005). “Que veiente años no son nada. Preocupaciones actuales de los asesores ante la sociedad del conocimiento”, dins Monereo, C.;
Pozo, J.I. (coords.) (2005). La práctica del asesoramiento educativo a examen. Barcelona: Graó.

Monereo, C.; Solé, I. (1996). “El modelo de asesoramiento educacional-constructivo: dimensiones críticas”, dins: Monereo, C.; Solé, I. (coords.) El asesoramiento psicopedagógico: una perspectiva profesional y constructivista. Alianza. Madrid.

Monereo, C.; Pozo, J.I. (coords.) (2005). La práctica del asesoramiento educativo a examen. Barcelona: Graó.

Morin, E. (1994): “La noción de sujeto”, dins: Fried Schnitman, D. (comp.) Nuevos paradigmas, Cultura y Subjetividad. Buenos Aires: Paidós.

Morin, E. (1999): Tenir el cap clar. Barcelona: Edicions La Campana, 2001.

Pérez Cabaní, MLL; Serra Capallera, J. (2004). “Intervención psicopedagógica en las relaciones del asesor con otros servicios educativos del sector y/o de la comunidad”, dins: Mauri, MT.; Monereo, C. i Badia, A. (coords.) La práctica psicopedagógica en educación formal. Barcelona EDIUOC.

Sennett, R. (1998): La corrosión del carácter. Barcelona: Anagrama, 2000.

Sennett, R. (2006): La cultura del nuevo capitalismo. Barcelona: Anagrama.

Serra Capallera, J. (2004). La construcció de xarxes socials des de la intervenció psicopedagògica pública. Algunes perspectives d’anàlisi. Àmbits de psicopedagogia, 11, pp.15-20.

Serra Capallera, J. (2006). Pràctica professional i estructures organitzades de treball conjunt: col·laboració, xarxa, estructura organitzada de pràctica. <http://www.xtec.es/sgfp/llicencies/200506/1070m.pdf>

Tedesco, JC. (2000). Educar en la sociedad del conocimiento. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Downloads

Published

2020-03-22

Issue

Section

Educational Psychology and Counselling

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 > >>