INTERXARXES. An experience of networking in the district of Horta-Guinardó
Abstract
This project consists in setting up a regular and stable network of co-ordination, within the district of Horta-Guinardó, between the various health, educational and social work services directed to the children’s population (0-18 years of age). The aim of this network is to periodically revise the quality of the assistance, to program joint actions and to foster the interchange of information and knowledge. The goals consist of an improvement in the quality of the intervention carried out by these services and an increase in the knowledge of the reality of children and families in the territory. This task is carried out by means of applied research, joint training and learning of network skills for the participating professionals, as well as the formulation of proposals in order to use the available recourses in the most optimum conditions within a more ample plan of community dynamics. All of this would generate proposals for change and innovation in the management of these services.
References
Bassedas. Eulàlia “La col·laboració de professionals al voltant de l’alumnat amb discapacitat. Un camí cap a l’escola inclusiva” en Ambits de Psicopedagogia. Revista catalana de Psicopedagogia i Educació núm. 16, pp. 39-47, hivern 2006
Castells,M. (2000) La sociedad red. vols. I-II. Madrid: Siglo XXI
Dabas, E. (1998) Red de redes. Buenos Aires: Paidós
Di Ciaccia, A. et alt.(1998) “La practique a plusieurs”. Preliminaire 9 & 10. Bruselas: Antenne 110
Estebaranz, A. ;Mayor C. “Redes profesionales para la innovación en la Educación Infantil” en Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación, Vol. 2, 2000, pags. 159-184
Leal, J. ; Escuredo, A. (Coordinadores) (2006) La continuidad de cuidados y el trabajo en red en salud mental. AEN
Nuñez, V. “Los nuevos sentidos de la tarea de enseñar. Más allá de la dicotomía «enseñar vs asistir»” [consultable online en http://www.me.gov.ar/curriform/publica/oei_20031128/ponencia_nunez.pdf]
Ochoa, S.; Castanys, E.; Alegret, J. “El trabajo en red profesional en salud mental infantojuvenil” en Revista de la Asociación Española de Neuropsiquiatría, Vol. 25, Nº. 95, 2005, pags. 49-68
Sluzki, C. “Red social y enfoque familiar sistématico” en Familia: Revista de ciencias y orientación familiar, Nº 9, 1994, pags. 7-20
Speck,R. y Attneave,C. (1971). Redes familiares. BBAA, Amorrortu
Tizio, Hebe (2007) “¿Cómo tratar el malestar que se genera en la práctica?” En Adolescencies i Vincles. Barcelona: Interxarxes
[consultable online en [www.interxarxes.net]
Ubieto, J.R. (2004) "Adolescència, subjecte i xarxa social” en Revista d'Educació Social nº 26. Barcelona: Fundació Pere Tarrés
Ubieto, J.R. (2007) "Modelos de trabajo en red“ en Revista d'Educació Social nº 35. Barcelona: Fundació Pere Tarrés
Valls, R. “Educar contra el fracaso y la exclusión” en Cuadernos de pedagogía, Nº 341, 2004 , pags. 58-61
Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors maintain their copyright and give the right to the first publication of the work to the journal, registered under a Creative Commons Attribution-Non Commercial-NoDerivs license. This license allows others to download the works and to share them with others as long as they credit the author, but it does not allow for any kind of modification or commercial use.